خرید طلا, طلا و جواهر

تعویض طلا را با جواهری جلوه تجربه کنید

تعویض طلا

تعویض طلا را با جواهری جلوه تجربه کنید: طلا همیشه طلا است. طلابه دلیل ارزش ذاتی در هر قالبی شامل خرید طلا بصورت نقدی، خرید طلا بصورت قسطی و حتی تعویض طلا می تواند به دلیل زیبایی و جذابیت علاوه بر زیورآلات بعنوان یک سرمایه مطمئن قلمداد شود. خرید طلا و تعویض طلا بعنوان سرمایه به دلیل نقدشوندگی بالا از یک سو و ایجاد ارزش افزوده در اثر نگهداشت طلا از سوی دیگر و همچنین حفظ ارزش سرمایه در سایه خرید طلا و تعویض طلا، می تواند یک پشتوانه بسیار ایده آل بشمار آید.

اما سوال این جاست که تعویض طلا به چه معنی است؟

تعویض طلا با طلا یک راه کم‌هزینه برای عوض کردن طلای کارکرده شما با طلای جدید است. در این فرآیند شما طلای قدیمی خود را تحویل داده و در مقابل طلای جدیدی با وزن تقریباً برابر دریافت می‌کنید. طلافروشان فرمولی برای محاسبه وزن و قیمت طلایی که شما باید در عوض قطعه طلای خودتان دریافت کنید، دارند. البته این موضوع به خود شما بستگی دارد که طلایی با وزن بیشتر و یا کمتر تحویل بگیرید. فرآیند تعویض طلا با طلا برای ایجاد تنوع در زیور آلات شما، تنها بخشی از مزیت‌های این اقدام است.

تعویض طلا

در واقع شما می‌توانید انواع طلاهای شکسته و آسیب‌دیده که دیگر قابل استفاده نیستند را با یک قطعه طلای سالم و نو عوض کنید. از طرفی طلاهایی که دیگر درخشندگی سابق را نداشته و پر از جای خراشیدگی شده‌اند، از طریق فرآیند تعویض طلا با طلا به راحتی جایگزین می‌شوند.

همراهان عزیز جلوه، اگر قصد خرید طلا، فروش طلا، خرید طلای کم اجرت و خرید طلای بدون اجرت، تعویض، خرید سکه و فروش سکه در مناسبت های مختلف دارید کافی است سری به گالری‌های دارای مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر بزنید. شرکت بنیان آفرینان جلوه(مجموعه جواهری جلوه) با مدیریت سرکار خانم آل محمد این افتخار را دارد که بهترین و مناسبترین گزینه را پیش روی شما بگذارد تا ضمن لذت بردن از خرید، از حداکثر سود نیز بهره مند شوید.

طلافروشان در هنگام تعویض طلا چه شروطی مطرح می کنند؟

هر فردی خاصه بانوان در طول زندگی خود قطعاً چندین مرتبه به فکر تعویض طلا افتاده و به تصمیم خود جامه عمل هم پوشانده است. طبیعی است اگر به مدل طلا و جواهرات دیگران توجه داشته باشید، معمولاً طلا و جواهرات خود به سرعت از چشم افتاده و به تعویض مدل طلا خود خواهید افتاد. به قول قدیمی ها که گفته‌اند نو که بیاد به بازار کهنه می‌شه دل آزار!!!!!!  طلاباز چه کسی است؟ بدون شک هرکسی در اطراف خود یک فردی با چنین مشخصاتی سراغ دارد یا اصلآ خودش این کاره هست و مدام مشغول تعویض طلا! به این افراد اصطلاحاً طلاباز می گویند. بدون شک در بین همراهان جواهری جلوه نیز طلابازانی هستند که به جرات می‌توانیم بگوییم اگر آن‌ها، در طول زندگی خود گاه و بی‌گاه طلاهای خود را عوض نمی‌کردند، اکنون دوبرابر آنچه که در حال حاضر طلا دارند، طلا داشتند.

سوالاتی که در هنگام تعویض طلا مطرح است اینکه آیا تعویض طلا مشکل شرعی دارد؟ آیا دین اسلام چنین معاملاتی را صحیح نمی‌داند؟ آیا در تعویض طلا رِبا موضوعیت دارد؟ در هنگام تعویض طلا چه کار کنیم تا کمتر متحمل ضرر و زیان شویم؟ طلافروشان طبق چه شرایطی طلای دست دوم ما را با طلای نو عوض می‌کنند؟

تعویض طلا چه ربطی به ربا دارد؟

در دین اسلام، ربا دو مدل معرفی شده است. یکی ربای در قرض است. شخصی که پولی به دیگری قرض می‌دهد با شرطی که به سود و نفع قرض دهنده باشد. نوع دیگر ربا، ربا در معامله است. یعنی جنسی که قابل وزن شدن است را با مقدار بیشتر همان جنس معامله کنیم. اگر شخصی ۱۰۰ کیلو برنج خوب را به ۱۲۰ کیلو برنج درجه دوم بفروشد، خواسته یا ناخواسته ربای معاملی انجام داده است که در چنین شرایطی معامله حرام خوانده می‌شود. حال ربط این مثال با تعویض طلا چیست؟

در هنگام تعویض طلای دست دوم با طلای نو، طلافروش موظف است طلای دست دوم را با قیمت کمتر از شما بردارد و طلای نو را با اجرت، سود و مالیات ارزش بر افزوده برای شما حساب کند. در نتیجه در تعویض طلا خواه یا ناخواه شما طلایی با وزن بیشتر را می‌دهید و طلایی با وزن کمتر را دریافت می‌کنید. یا اینکه در این معامله اختلاف قیمت را حساب می‌کنید و در مقابل وجه نقد می‌پردازید.

از همین رو است که می‌گویند تعویض طلا حکم ربا را دارد و از نظر دین اسلام جایز نمی‌باشد. حالا در این شرایط چه طور طلاهای خود را عوض کنیم؟! یا طلافروشان چه طور طلاهای ما را عوض ‌کنند تا ربا صورت نگیرد. در ادامه به سوالات مرتبط با موضوع خواهیم پرداخت.

آیا تعویض طلا با طلا مشکل شرعی دارد؟

اگر طلافروشان طلاهای دست دوم شما را با طلاهای نوی خود عوض کنند مقداری از گرم طلای شما کم می‌شود و این مسئله از نظر شرع اشکال دارد. اگر طلافروشان به مقدار طلای دست دومتان به شما طلای نو بدهند با اینکه که از نظر شرعی بدون مشکل است اما در این صورت هزینه خط و خش و کم شدن عیار طلای دست دوم به هنگام ذوب آن، مالیات ارزش بر افزوده طلا، اجرت ساخت طلای نو و سود بر شما تحمیل خواهد شد.

طلافروشان برای آنکه ربا صورت نگیرد اول طلای شما را با توجه به قیمت طلای دست دوم خریداری می‌کنند و سپس طلای نویی که انتخاب کرده‌اید را با قیمت طلای نو به شما می‌فروشند در این صورت طبق قوانین خرید طلا و فروش طلا که زیر نظر اتحادیه طلا و جواهرات هست معامله‌ طلایی بدون مشکل شرعی صورت می پذیرد. بنابراین تعویض طلایی عملاً صورت نمی‌گیرد و طلافروشان ابتدا طلای شما را به عنوان طلای دست دوم می‌خرند و سپس طلای مورد پسند خودتان را به شما می‌فروشند.

خرید و فروش طلای دست دوم

در برخی مواقع طلای خریداری شده از مشتری در حدّ نو بوده و با پرداخت و آبکاری روی آن، با طلای نو برابری می‌کند.  آیا در این صورت می‌توان آن را به جای طلای نو فروخت؟ اگر مشتری طلا را به شرط نو بودن می‌خرد و یا این که معامله مبتنی بر نو بودن طلا واقع شده، فروش طلای خریداری شده به جای طلای نو جایز نیست. اما در صورت فروش، معامله صحیح بوده و اشکالی ندارد. موضوع دیگر، اگر شخصی طلای قدیمی و عتیقه با ارزش را برای فروش عرضه کند و خریدار(صاحب مغازه) بدون این که به فروشنده طلا (مشتری) اطلاع دهد، آن را به قیمت طلای معمولی بخرد؟ این معامله از نظر شرعی جایز نیست.

تعویض طلا

چگونه قیمت طلای دست دوم را حساب کنیم؟

بسیاری از طلافروشان قیمت تعویض را با عیار ۷۴۰ محاسبه می‌کنند که اصطلاحاً طلافروشان می‌گویند طلا را ۱۰ خط پایین‌تر از شما می‌خریم. یعنی قیمت یک گرم طلای ۷۵۰ عیار(همان ۱۸ عیار) را به قیمت یک گرم طلا با عیار ۷۴۰ تبدیل می‌کنند. البته این موضوع نگرانی ندارد و طلافروشان براساس تائیدیه اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر این کار را انجام می دهند. دلیل این موضوع هم این است که طلافروشان از عیار طلای شکسته و دست دوم بی‌خبرند و برای جلوگیری از ضرر و زیان، طلافروش طلاهای دست دوم را با عیار کمتر حساب می‌کند تا پس از ذوب و مشخص شدن عیار، متضرر نشود.

اینکه روش تبدیل قیمت طلای ۷۵۰ به قیمت طلای ۷۴۰ برای تعویض چگونه است، روش تبدیل بسیار ساده است و از نسبت و تناسب ریاضی به دست می‌آید. یک راه حل کوتاه برای حساب کردن قیمت تعویض طلا و اختلاف قیمت بین خرید طلا و فروش طلا استفاده از اعداد طلایی و مظنه است. طلافرشان زمانی که می‌خواهند از روی مظنه قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار(۷۵۰) را محاسبه کنند آن را تقسم بر عدد طلایی ۴.۳۳ می‌کنند و قیمت یک گرم طلای دست اول ۱۸ عیار را به دست می‌آورند که با این قیمت به شما طلا می‌فروشند. همچنین طلا فروشان در هنگام خرید طلای دست دوم مظنه را تقسیم بر عدد طلایی ۴.۳۹ می‌کنند که در این صورت به سرعت می‌توانند قیمت یک گرم طلای دست دوم(۷۴۰) را محاسبه کنند.

چگونه طلای خود را با کمترین ضرر و با بالاترین قیمت تعویض و یا بفروشیم؟

فکرش را بکنید همسر شما بگوید که فی الحال می‌خواهد طلاهایش را عوض کند و دیگر از آن‌ها خوشش نمی‌آید و هیچ کاری را واجب‌تر از این نمی‌داند! چراکه آخر هفته به مهمانی دعوت شده است که جاری و خواهر شوهر در صدر جدول آن مهمانی نشسته‌اند. با این اوصاف چاره‌ای نیست جز آنکه به بازار طلا بروید و طلاهای سرکار خانم عِلیّه را تعویض کنید. در هنگام تعویض طلا یا فروش طلا باید به این نکته توجه داشته باشید که وزن طلاهای شما به دلیل استفاده تغییر پیدا می‌کند ولی این مقدار در دامنه نوسان گرم نیست.

مثلاً ممکن است صرفاً چندین سوت وزن طلاهای شما با وزن درون فاکتور خرید طلا آن‌ها تغییرکند! ضروری است طلایی که می خواهید عوض کنید از چند واحد صنفی قیمت بگیرید، آن وقت متوجه می شوید که قیمت های مختلفی برای یک مجموعه طلای واحد به شما گفته می شود که ناشی از کهنه و اصطلاحاً دست دوم بودن طلای شما، اختلاف چند سوتی ترازوها، انصاف خریدار و همچنین نیاز یا عدم نیاز خریدار را نشان می دهد. بر همین اساس برای تعویض طلا یا همچنین فروش طلاهای خود رعایت موارد زیر توصیه می شود:

ممکن است وزن طلای شما تغییر کرده باشد

در هنگام تعویض طلا یا فروش طلا باید به این نکته توجه داشته باشید که وزن طلای شما به دلیل استفاده تغییر پیدا می‌کند ولی این مقدار در دامنه نوسان گرم نیست مثلاً ممکن است صرفاً چند سوت وزن طلای شما با وزن درون فاکتور خرید طلا آن‌ها تغییر کند! یعنی طلافروشان به نوعی احساس می‌کنند که دست شما زیر سنگ است و هر قیمتی که آن‌ها بگویند شما می‌پذیرید.

این تغییر وزن معمولاً زمانی که شما به حمام می‌روید یا استفاده از مواد شوینده می‌نمایید بر روی طلا تاثیر می‌گذاشته و باعث جمع شدن جرم و کثیف شدن طلا می‌گردد.

اطمینان از وزن طلا

یک طلافروش با انصاف اطلاع رسانی وزن طلا را با استفاده از نمایش‌گر دوم به اطلاع می‌رساند یا خود ترازو را در مقابل مشتری قرار می‌دهد نه اینکه ترازوی خود را در هزار توی مغازه دفن نموده و شما ار از دیدن نمایشگر وزن ترازو بی‌نصیب بگذارد.

تابلو قیمت طلا را چک کنید

هر طلا فروشی موظف است اطلاعات دقیقی از قیمت طلا و سکه در واحد خود داشته باشد. در این میان افرادی هستند که با کاغذ یا ماژیک اقدام به درج قیمت می‌کنند در این مواقع خودتان از سایت معتبری قیمت طلا را چک کنید! چراکه استاندارد نمایش قیمت، تابلوهای الکتریکی است که به صورت لحظه‌ای و خودکار به شبکه اتحادیه طلا و جواهر متصل بوده و به صورت شفاف قیمت خرید طلا، قیمت فروش طلا و همچنین قیمت مسکوکات طلا را به صورت دقیق تعیین می‌کنند.

اطلاع از چگونگی محاسبه کارمزد طلا!

یک طلافروش با انصاف اطلاع رسانی وزن طلا را با استفاده از نمایش گر دوم به اطلاع می رساند یا خود ترازو را در مقابل مشتری قرار می دهد نه اینکه ترازوی خود را در هزار توی مغازه دفن نموده و شما ار از دیدن نمایشگر وزن ترازو بی نصیب بگذارد.

تعویض طلا

پیدا کردن طلافروش و خریدار منصف

در هنگام تعویض طلا یک خرید وجود دارد و یک فروش! یعنی طلافروش یک بار طلای دست دوم شما را می‌خرد و بار دیگر طلای نوی خود را به شما می‌فروشد؛ حال قیمت خرید طلا توسط یک طلافروش برمی‌گردد به انصاف طلافروش، بنابراین سعی کنید یک طلافروش با انصاف برای خود دست و پا کنید تا در مواقع اضطرار با خیال راحت طلای خود را به فروش بگذارید یا عوض کنید در غیر این صورت حتماً قیمت طلای خود را از چندین طلافروش مطلع شوید و به کسی که بیشترین قیمت را به شما پیشنهاد داد بفروشید.

همچنین از این طریق شما می‌توانید طلای خود را به طلافروشی که با قیمت بالاتری طلای شما را می‌خرد، بفروشید و سپس به طلافروشیی بازگردید که طلاهای خود را با اجرت کم به شما می‌فروشد و در آنجا طلای جدید و مورد علاقه خود را بخرید. شرکت بنیان آفرینان جلوه(مجموعه جواهری جلوه) با ارائه خدمات رایگان مشاوره خرید و سرمایه گذاری طلا توسط کارشناسان حرفه ای و بصورت شفاف پاسخگوی همراهان عزیز خود بوده و  طلای شما را با بهترین شرایط و بالاترین قیمت روز خریداری می نماید.

این حق طبیعی شماست که طلای خود را به بهترین قیمت بفروشید. اگر فروشنده‌ای اعلام کرد که از درکه رفتید بیرون دیگر طلایتان را نمی‌خرم توجه نکنید و با کمال آرامش کار خود را انجام دهید.

آشنایی با اصطلاحات تعویض طلا

برای اینکه با دید روشن و آگاهی کامل از قوانین خرید و فروش و تعویض طلا قدم در این راه بگذارید، بهتر است ابتدا با واژه‌ها و اصطلاحاتی که در این زمینه رواج دارند، آشنا شوید.

اونس طلا: اونس یکی از واحدهای رایج در زمینه اندازه گیری طلا است. هر اونس طلا با ۱۰۳۴۳۱/۳۱ گرم طلای بیست و چهار عیار برابری می‌کند. ناگفته نماند که طلای بیست و چهار عیار به معنای طلایی با درصد خلوص ۹۹۹/۹ است.

مثقال طلا: مثقال یک واحد خیلی رایج در میان طلافروشان و مردم عادی است. هر مثقال طلا برابر با ۶۰۸/۴ گرم است.

مظنه طلا: مظنه معیاری در زمینه خرید و فروش طلا است که به موضوع قیمت اشاره می‌کند. در واقع مظنه طلا برابر با قیمت روز یک مثقال یا ۶۰۸/۴ گرم طلا است.

گرم طلا: گرم پرکاربردترین واحد اندازه‌گیری وزن طلا می‌باشد.

قیراط طلا :قیراط یکی دیگر از واحدهای کاربردی در محاسبه وزن طلا است. اگر بخواهیم تصوری از این اصطلاح به شما بدهیم، باید بگوییم که هر قیراط یک پنجم هر گرم طلا است.

سوت طلا: کوچکترین واحد اندازه‌گیری طلا است. یک سوت برابر با یک هزارم گرم است. در واقع اگر هر گرم طلا را به هزار قسمت تقسیم کنیم، هر قسمت یک سوت نام دارد. هر دویست سوت یک قیراط محسوب می‌شود.

اجرت طلا: اجرت درصدی است که به عنوان دستمزد کسانی که طلای خام را به شکل جواهرات مختلف در می‌آورند، در نظر گرفته‌ شده‌است. قطعه‌های طلا با طراحی متفاوت، اجرت متفاوتی نیز دارند.

سود فروش طلا: سود فروش که ۵ الی ۱۰ درصد(۷ درصد معمول و شناخته شده)است، در واقع به حق الزحمه فروشنده طلا اشاره می‌کند.

تعویض طلا

سخن پایانی

در تعویض طلا چنانچه به صورت دو معامله جداگانه انجام شود اشکالی ندارد. یعنی طلای کهنه را به قیمت معین بفروشد و طلای نو را با مظنه روز بخرد. جواهری جلوه فرصت مناسبی را فراهم کرده است. تا همراهان جلوه با هر قدرت خریدی و با هر میزان سرمایه و پس‌اندازی بتوانند. نسبت به خرید طلا و تعویض طلا اعم از تعویض طلا با طلای نو، طلای کم اجرت و طلای بدون اجرت اقدام نمایند. شرکت بنیان آفرینان جلوه طرح های مختلفی شامل طرح فروش اقساطی طلا، طرح طلای کم اجرت، طرح طلای بدون اجرت، طرح تعویض طلا، طرح پلاک طلا ویژه جلوه و…. را به صورت طلای قسطی و بدون بهره ارائه می نماید.

در صورتی که تمایل به خرید تمام نقدی طلا از جواهری جلوه هستید. می توانید از شرایط استثنائی خرید تمام نقدی طلا گالری جلوه بهره مند شوید. این گالری به دلیل برخورداری از سیستم و فرآیند کامل اعم از تولید طلا، توزیع طلا و فروش طلا هزینه تمام شده و قیمت طلا را به حداقل ممکن کاهش داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *