خرید طلا, طلا و جواهر

عیارهای مختلف مصنوعات طلا و جواهر

عیار های طلا

عیارهای مختلف مصنوعات طلا و جواهر: عیار طلا به خلوص طلا گفته می شود. هرچه عیار عدد بالاتر باشد یعنی طلا خالص تر است. معمولا عیار طلا به ۲ صورت از ۲۴ یا از ۹۹۹.۹ مبنای سنجش قرار می گیرد. عیار طلا معمولاً از واحد کامل ۲۴ بیان می‌شود. برای مثال طلای ۲۴ عیار طلای خالص با حداقل ۹۹٬۹ درصد طلا و طلای ۱۸ عیار از ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد فلز دیگر تشکیل شده‌است.

طلا به دلیل ارزش ذاتی آن به عنوان یکی از روش های سرمایه گذاری مطمئن بشمار می آید اما تشخیص طلای اصل از طلای بدل در زمینه خرید طلا از اهمیت زیادی برخوردار است. خرید طلا یا سکه از جای مورد اعتماد و دارندگان مجوز از اتحادیه طلا و جواهر، شناخت کافی از ابزارهای تشخیص اصالت طلا و مشورت با افراد صاحب صلاحیت و فعال در حوزه کسب وکار طلا و سکه بسیار مهم و ضروری است. همراهان عزیز جلوه می توانند برای خرید طلا با اعیار مطمئن و با تضمین اصالت، از تمام محصولات شرکت بنیان آفرینان جلوه(مجموعه جواهری جلوه) و کالکشن مختلف در سایت جلوه دیدن فرمایند.

بدیهی است کلیه محصولات جواهری جلوه بصورت خرید حضوری طلا و خرید آنلاین طلا ارائه می شوند. اگر قصد خرید طلا، فروش طلا، خرید طلای کم اجرت و خرید طلای بدون اجرت، خرید سکه و فروش سکه در مناسبت های مختلف دارید کافی است سری به گالری‌های دارای مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر بزنید. یکی از مباحث مهم روش ها و چگونگی تشخیص طلای اصل از طلای بدل و هم چنین عیار طلا بویژه در زمان خرید طلا می باشد.

عیار طلا چیست؟

در هر کشور استانداردی برای عیار طلا تعیین شده است. این بدان معنی نیست که عیاری بالاتر و یا پایین تر از استاندارد طلا در کشور یافت نمی شود. طبق قوانین سازمان ملی استاندارد، هیچ منع قانونی برای تعدیل عیار طلا وجود ندارد. در ایران نیز برای ارزیابی عیار طلا چنین استانداردی وجود دارد.

تعریف عیار:

به میزان خلوص طلا در یک قطعه طلا، عیار گفته می‌شود. شمش طلا خالص‌ترین حالت این ماده در بازار مصرف است که عیار آن نیز ۹/۹۹۹ است. معنی این عدد این است که در هر ۱۰۰۰ گرم طلای شمش ۹/۹۹۹ گرم طلا و ۱/۰ گرم ناخالصی وجود دارد. عیار رایج در بازار ایران ۷۵۰ است که در حقیقت این عدد یعنی در هر ۱۰۰۰ گرم طلای ۷۵۰، ۷۵۰ گرم طلا و ۲۵۰ گرم آلیاژ موجود است. با افزودن آلیاژهای زردرنگ به شمش طلا، طلای زرد و با افزودن آلیاژهای سفیدرنگ، طلای سفید پدید می‌آید. برخی از مصرف‌کنندگان زیورآلات طلا بر این باور هستند که طلای سفید موجود در بازار همان پلاتین است. در حالی‌که طلای سفید آلیاژی سفید‌رنگ از طلا با فرمول شیمیایی Au و پلاتین دارای فرمول شیمیایی Pt است.

عیارهای مختلف طلا و درصد خلوص آن ها:

عیار طلا هم بر اساس بیشترین میزان ۲۴ و هم بر اساس ۱۰۰۰ سنجیده می شود. شمش های طلا ۲۴ عیار و ۹۹۹.۹ عیار هستند. چرا که همیشه ۰.۱ درصد آن را به عنوان ناخالصی احتمالی در نظر می گیرند. عیار های مختلف طلا بر حسب ۲۴، عیار های ۲۴، ۲۱، ۱۸، ۱۷، ۱۲ و ۹ هستند.  همچنین بر حسب ۱۰۰۰، عیار های ۹۹۹.۹، ۸۷۵، ۷۵۰، ۷۰۵، ۵۰۰ و ۳۷۵ تعریف می شوند. هر چه این اعداد کوچک تر می شوند، از خلوص و ارزش طلا کم می شود.

درصد خلوص طلای ۱۸ عیار که معادل ۷۵۰ عیار بر حسب هزار است، ۷۵ درصد و درصد خلوص طلای ۱۲ عیار که معادل ۵۰۰ عیار بر حسب هزار است، ۵۰ درصد است. بیشترین میزان خلوص طلا متعلق به طلای ۲۴ عیار و ۹۹۹.۹ عیار با خلوص ۹۹.۹ درصد است. کمترین میزان خلوص طلا ۳۷.۵ درصد و متعلق به طلای ۹ عیار و ۳۷۵ عیار بر حسب هزار است. به این صورت که مثلا طلای ۲۲ عیار، چهار خط از طلای ۱۸ عیار بیشتر و خالص تر است.

استفاده از عیارهای مختلف طلا در فرهنگ جهانی:

مثلا به پشت پلاک گردنبند خود یا داخل حلقه تان دقت کنید. اگر طلایی با عیار رایج داخل کشور را خریداری کرده باشید، احتمالا عدد ۷۵۰ را روی آن می بینید که نشانگر طلای ۱۸ عیار بر حسب ۲۴ است. ممکن است بعد از عدد حرف انگلیسی K را مشاهده کنید که به حرف اول کرت یا همان قیراط است. مقیاس قیراط فرقی با عیار نمی کند. در هر قسمت از جهان، میزان عیار طلا رواج یافته میان مردم متفاوت است.

همانطور که ذکر شد عیار رایج در کشور ما ۱۸ است. همچنین در مصر و جنوب اروپا نیز از همین عیار استفاده می کنند. این که عیار رایج یک کشور عیار خاصی باشد، به این معنا نیست که سایر عیارها در آن کشور یافت نمی شوند. در برخی از کشورهای عربی، چین، هنگ کنگ و تایوان، عیار طلای رایجی که استفاده می شود بیشترین میزان عیار یعنی ۲۴ است. این طلا مشتریان محدودی دارد که معمولا هم تجار و سرمایه داران هستند. جالب است بدانید در کشورهای شمال اروپا مثل آلمان و اسکاندیناوی از عیارهای کمتری مثل ۸ تا ۱۸ استفاده می شود. علت این موضوع در فرهنگ آنان است که علاقه چندانی به استفاده از مصنوعات طلا ندارند. همچنین برخی از کشورهای عربی، هند، پاکستان، سریلانکا و بنگلادش از عیار ۲۲ که ۹۱.۶ درصد خلوص دارد استفاده می کنند.

در حالی که طلای رایج در بریتانیا ۹ تا ۲۲ عیار و طلای رایج در ایالات متحده و کانادا ۱۰ تا ۱۸ عیار است. در ترکیه نیز عیار های ۱۴ تا ۲۱ بیشتر رایج هستند. علت رواج عیار بالا در مناطق شرقی نگاه سرمایه ای مردم به آن است و این در حالی است که در کشورهای اروپایی از عیارهای کمتر به علت قیمت ارزان تر آن استفاده می شود. علت دیگر آن نیز شرایط اقلیمی است. در کشورهایی که رطوبت و گرما بالاتر است  به منظور پیشگیری از تیره شدن طلا در دمای بالاتر، از طلا هایی با عیار بالاتر استقبال بیشتری صورت می گیرد.

عیار طلا در کشورهای مختلف:

طلای مورد استفاده در شبه قارۀ هند دارای درصد خلوص ۶/۹۱ با درجۀ خلوص ۹۱۶ و عیار ۲۲ است. طلا در کشورهای عربی معمولاً دارای درصد خلوص ۵/۸۷ با درجۀ خلوص ۸۷۵ و عیار ۲۱ است. در کشوری مثل پرتقال خلوص طلا ۸۰ درصد، عدد خلوص آن ۸۰۰ و عیار آن ۲/۱۹ است. استاندارد پذیرفته شدۀ طلا در ایران، کشورهای جنوب اروپا و منطقه مدیترانه با درصد خلوص ۷۵ و عدد خلوص ۷۵۰ و عیار ۱۸ است که یکی از استانداردهای مهم جهانی نیز به شمار می‌آید.

آمریکایی‌ها خلوص ۵/۵۸ درصد با عدد ۵۸۵ یا ۵۸۳ را نیز در قالب طلای ۱۴ عیار پذیرفته‌اند. در این کشور طلا با عیار ۱۰ و با درصد خلوص۱۷/۴ و عدد خلوص ۴۱۷ دارای جایگاه خاصی است. در آمریکا همچنین عیارهای بین ۸ تا ۱۸ را به فراخور سلیقه و قدرت خرید انتخاب می‌کنند. جالب این است که از نظر قانونی طلای ۱۲ عیار در آمریکا، طلا به حساب نمی‌آید.

عیار طلا در ایران:

در ایران و بسیاری از کشورها نمایش عیار با عدد ۱۰۰۰ است. صد البته هیچگاه طلایی با این عیار نخواهید دید چون شمش‌ها با عیار ۹۹۹.۹ معامله می‌شوند و ۰.۰۱ درصد ناخالصی احتمالی در نظر می‌گیرند. در دوره قبل از انقلاب، عیار طلا ۷۰۵ و ۷۵۰ یا ۱۷ و ۱۸ عیار بود که پس از انقلاب با تلاش‌هایی که در این زمینه انجام شد، عیار طلا در ایران به یک واحد استاندارد رسید و آن عیار ۷۵۰ یا ۱۸ عیار است. از آن پس تمامی طلاهای ۱۷ عیار و حتی پایین‌تر (انتیک) از سطح بازار جمع‌آوری و ساخت مصنوعات طلا و جواهر و عرضۀ آن در بازار کشور غیر‌قانونی اعلام شد. بر همین اساس تولیدکنندگان و فروشندگان موظف شدند فقط مصنوعاتی با عیار ۱۸ را عرضه کنند.

چرا روی طلا های ساخته ایران عبارت ۱۸k درج شده است ؟

k مخف کلمه karat یا عیار می باشد. پس معنی این کلمه عیار ۱۸ می باشد. ممکن است برخی از مصنوعاتی که از امارات خریده اید واژه ۲۱k یا ۲۲k  درج شده باشد و به معنای عیار ۲۱ از ۲۴ یا ۲۲ از ۲۴ است.

سنجش میزان عیارهای مختلف طلا :

از ابزارهای مختلفی برای سنجیدن میزان عیار طلا استقاده می شود. یکی از این راه ها استفاده از سنگ محک که معمولا از جنس کواترز و سلسیوم است، می باشد. استفاده از سنگ محک یکی از روش های سنتی سنجش عیار طلا است. ممکن است روش استفاده از آن را در طلا فروشی های قدیمی دیده باشید. این روش به این صورت است که فلز را روی سنگ محک می کشند تا قسمتی از آن روی سنگ محک بماند. پس از این مرحله روی طلا هایی با عیار پایین تر، یک قطره از محلولی با غلظت های مختلف اسید نیتریک و روی طلا هایی با عیار بالاتر، یک قطره از محلولی به نام تیزاب که مخلوط سدیم کلرید و اسید نیتریک است را می ریزند.

سپس دقت می کنند که اگر رنگ فلز کشیده شده روی سنگ ثابت ماند، یعنی خلوص طلا بالا می باشد. اما اگر کمرنگ شد به این معنا است که خلوص و عیار طلای فلز کم بوده است. در واقع با این روش میزان خورندگی فلز را در برابر اسیدها می سنجند. این روش غالبا در طلا فروشی ها برای تعیین مقدار خلوص و اصالت طلا استفاده می شود و دقت زیادی ندارد. روش دیگر روش کوپلاسیون است که تنها مخصوص آزمایشگاه های تعیین عیار طلا می باشد. اساس تشخیص عیار طلا در این روش اختلاف وزن آن در قبل و بعد از انجام این مراحل است.

نام دیگر این روش ری گیری است.آخرین روشی که می خواهیم به توضیح آن بپردازیم روش ایکس آر اف است. این روش نیز مانند روش قبلی در آزمایشگاه انجام می شود و از دقت بسیار بالایی برخوردار است. این روش بر اساس اشعه بازتابش شده ایکس از سطح اتم های برانگیخته طلا است. این بازتابش بخاطر نشان دادن ترکیب شیمیایی دقیق فلز، عیار آن را مشخص می کند.

سنگ محک چیست ؟(روش سنتی)

در این روش طلا را به روی سنگ کوارتز یا سنگ محک می‌کشند. عیارهای پایین‌تر از ۱۴ را توسط اسید نیتریک خالص با غلظت‌های مختلف و عیارهای بالاتر از ۱۴ را توسط تیزاب سلطانی یا مخلوط اسید نیتریک و نمک طعام سنجیده و خورندگی نمونه مجهول را در برابر اسیدها، در مقایسه با کلیدهای نمونه معین می‌کند. معمولا این روش در طلافروشی ها برای خرید طلا و تعیین اصالت طلا استفاده می گردد ولی اصلا دقیق نیست و فقط می تواند ماهیت طلا را مشخص کنید.

روش کوپلاسیون:

این روش ویژه آزمایشگاه های تعیین عیار طلا می باشد. به آزمایشگاه های تعیین عیار طلا ری گیری گفته می شود. در این روش حدود ۰. ۱ گرم از طلا را با ترازو آنالیتیک وزن کرده و آن را با مقداری از فلز نقره خالص به نسبت ۳ به ۱ ترکیب می کنند. این ترکیب را در ورقه از جنس فلز سرب قرار می‌دهیم و ورقه را به صورت گلوله در می‌آورند.
سپس این گلوله‌های سربی را در کوره ای با دمای ۱۰۵۰ درجه سانتی گراد قرار داده و پس از خارج کردن آنها را برای مدت ۹۰ دقیقه در اسید نیتریک می جوشانند. این عمل می‌تواند تا چند مرتبه ادامه پیدا کند. طلای حاصل از این فرآیند را مجددا وزن کرده با توجه به این اختلاف وزن، عیار طلا مشخص می گردد.

روش XRF در تعیین عیار طلا :

این روش همچون روش ری گیری باید توسط آزمایشگاه انجام گیرد. از روش XRF بیشتر برای تعیین میزان طلا و سایر فلزات موجود در خاک های معدنی استفاده می شود و به دلیل ماهیتش دارای دقت بسیار بالایی است. عملکرد این روش به این صورت است که نمونه پس از آماده سازی، در دستگاهی مخصوص قرار داده می شود تا به آن اشعه X بتابد. با تاباندن اشعه X و در اثر برانگیخته شدن اتم ها و ایجاد الکترون ها، اشعه ایکس ثانویه تولید می گردد. از آنجایی که هر نمونه بر اساس ترکیب شیمیایی خود دارای طیف مشخصی است، با کمک اشعه X ثانویه، فهرست فلزات موجود در نمونه و میزان خلوص آنها مشخص می گردد.

سخن آخر

اعتماد و اطمینان به محل خرید طلا(گالری، کارگاه، بنکداری و…)موضوع حائز اهمیت است که خریدار طلا بایستی بدان توجه کافی داشته باشد. بایستی همواره بخاطر داشته باشید در زمان خرید طلا، فروش طلا، خرید طلای کم اجرت، طلای بدون اجرت، خرید سکه، فروش سکه و سایر مصنوعات مرتبط با طلا و همچنین خرید جواهرات مورد علاقه خود به مغازه ها و فروشگاه های معتبر طلا که مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر دارند، مراجعه نمائید تا کمتر در دام سودجویان و فرصت طلبان بیافتید.

بحث مهم دیگر عیار طلا(طلای ۱۸ عیار، طلای ۲۴ عیار و…) و خرید آنلاین طلا و فروش اینترنتی طلا و خرید و فروش حضوری طلا است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر جناب آقای ابراهیم محمدولی و جناب آقای محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر همواره بر خرید طلا و جواهر از گالری های دارای مجوز کسب وکار از اتحادیه طلا و جواهر و نیز سایر مجوزهای مرتبط با حوزه طلا و سایر مصنوعات طلا تاکید می کنند.  بدیهی است داشتن سایر مجوزها و نشان ها می تواند اطمینان بخش باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *