خرید طلا, طلا و جواهر

ویژگی های مهم فاکتور فروش طلا چیست

فاکتور طلا و ویژگی های آن

ویژگی های مهم فاکتور فروش طلا چیست: فاکتور طلا سندی برای نشان دادن مالکیت مصنوعات طلا است. بسیاری از ما در هنگام خرید طلا به فاکتور آن اهمّیت چندانی نمی‌دهیم یا در نگهداری آن دقت نمی‌کنیم. امّا درست در هنگام فروختن طلا متوجه می‌شویم آن تیکه کاغذی که یک زمان به آن اهمّیت ندادیم، چقدر مهم است. بر اساس قوانین اتحادیه طلا و جواهر، تمامی طلا فروشی‌ها موظف به ارائه فاکتور طلا به خریداران هستند. فرقی هم نمی‌کند که طلا چه وزنی داشته باشد.

حتی برای طلایی با وزن کمتر از یک گرم هم باید فاکتور فروش صادر شود. خریداران هم هنگام خرید طلا باید از فروشنده درخواست فاکتور کنند و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند. شرکت بنیان آفرینان جلوه(مجموعه طلاجواهری جلوه) به دلیل برخورداری از فرآیند کامل تولید و داشتن همزمان گالری، کارگاه، بنکداری و… بهترین پیشنهاد ممکن را برای انتخاب و خرید طلا ارائه می نماید.

کارشناسان شرکت بنیان آفرینان جلوه قبل از اقدام به خرید، مشاوره لازم و رایگان را برای مناسب ترین خرید از نظر سود، اجرت، سرمایه گذاری و… به شما همراه عزیز ارائه می دهد. همراهان عزیز جواهری جلوه، اگر قصد خرید طلا با مناسب ترین قیمت، فروش طلا با بالاترین قیمت، خرید طلای کم اجرت، خرید سرویس طلا، خرید نیم ست طلا، تعویض طلا، خرید سکه و فروش سکه با مناسب ترین قیمت در مناسبت های مختلف دارید کافی است سری به گالری‌های دارای مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر بزنید.

شرکت بنیان آفرینان جلوه(مجموعه طلاجواهری جلوه) با مدیریت سرکار خانم آل محمد این افتخار را دارد که بهترین و مناسب ترین گزینه ها را پیش روی شما بگذارد تا ضمن لذت بردن از خرید، از حداکثر سود نیز بهره مند شده و خرید انجام شده را جزء حراست از دارایی و حفظ ارزش آن تلقی نمائید. در مقاله حاضر اطلاعات کافی در خصوص فاکتور، مشخصات فاکتور، اهمیت فاکتور، موارد مندرج در فاکتور و …به همراهان عزیز ارائه می نمائیم.

فاکتور طلا و ویژگی های آن

ویژگی های فاکتور طلا

تا به حال شده که از خودتان بپرسید چرا باید طلا را با فاکتور خرید و فروش کنیم؟ اصلاً داشتن فاکتور طلا چه اهمیتی دارد؟ چرا باید از یک برگ کاغذ تا زمان فروش طلا محافظت کرد؟ این فاکتور حاوی چه اطلاعاتی در مورد طلاست؟ این‌ها سؤالاتی است که معمولاً هنگام خرید طلای جدید و یا فروش طلای قدیمی برایمان پیش می‌آید. در یک فاکتور معتبر طلا بایستی تمامی خصوصیات طلا و همچنین اطلاعات ارتباطی طلافروش ثبت و درج شود. شماره تماس، آدرس دقیق مغازه، کد پستی محل فعالیت، آدرس تمامی وب‎ سایت ها و شبکه‌های اجتماعی مربوط به گالری، کارگاه و بنکداری و دیگر اطلاعات ارتباطی طلا فروش از آیتم های مهم بشمار می آید.

سربرگ فاکتور: اولین و مهم‌ترین قسمت از فاکتور، سربرگ آن می‌باشد. در سربرگ باید نام، آدرس، تلفن و لوگوی طلافروشی وجود داشته باشد. سریال یا شماره فاکتور نیز یکی موارد مهم در سربرگ است.

مشخصات خریدار: فروشنده، نام، نام خانوادگی و شماره موبایل شما را در این قسمت یادداشت می‌کند. همچنین بعضی از طلافروشان، کد ملی خریدار را جهت انجام امور مالیاتی و اطمینان بیشتر در این قسمت درج می کنند.

نام کامل محصول خریداری شده: طلافروشی موظّف است نام محصول فروخته شده خود را به صورت دقیق در فاکتور درج کند.

قیمت روز طلا: قیمت روز طلا یعنی همان قیمت یک گرم طلای آبشده ۱۸ عیاری که سود و اجرت آن صفر است. معمولاً زرگرها، “مظنه” را به‌جای قیمت طلای ۱۸ عیار می‌نویسند. مظنه همان قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار(۷۵۰)می باشد. به همین خاطر طلافروش، مظنه را در فاکتور می‌نویسد و زیر آن خط می‌کشد و عدد ۷۵۰ را زیر خط کشیده شده، می‌نویسد.

عیار طلا: برای شفافیت بیشتر، عیار طلای خریداری شده را یادداشت می‌کنند تا مشکلی برای خریدار پیش نیاید. معمولاً عدد ۷۵۰ یا ۱۸ را در این قسمت می‌نویسند.

فی اجرت: فی اجرت یعنی کارمزد یا به عبارتی اجرت ساخت محصول خریداری شده که بسته به نوع و پیچیدگی ساخت در مورد هر محصولی ممکن است متفاوت باشد.

سود تک فروشی: سود تک فروشی که اتحادیه طلا و جواهر برای تمامی فروشندگان طلا و جواهر الزام کرده است ۷% می‌باشد و چنانچه عدد سود بیش از این عدد باشد تخلف محسوب می‌شود. بعضی از طلافروشان برای رقابت با دیگر طلافروشان، سود خود را کمتر از ۷ درصد در نظر می‌گیرند. این سود کاملاً به خود طلافروش بستگی دارد. همچنین بعضی از فاکتورها، اجرت و سود تک فروشی و قیمت یک گرم طلای آبشده را باهم جمع کرده و به‌عنوان قیمت یک گرم طلا در فاکتور ذکر می‌کنند. در این حالت باید قیمت یک گرم طلای آبشده یا مظنه را در فاکتور درج کنند.

متعلّقات طلا: ممکن است خرید شما یک دستبند سنگی، گردنبند سنگی و… باشد که قیمت سنگ، چرم و… در این قسمت به طور جداگانه درج می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده: طبق قانون کشور از سال ۱۴۰۰، ۹% مالیات ارزش افزوده صرفآ بر روی مبلغ سود و اجرات طلا اعمال و در فاکتور درج می‌شود و فروشنده موظف است این مالیات را از خریدار گرفته و به صورت فصلی آن را به اداره مالیات گزارش و پرداخت کند. قبل از ابلاغ این قانون، مالیات بر ارزش افزوده بر روی کل قیمت طلا اعمال می شد.

قیمت نهایی پرداختی: مانند فاکتورهای دیگر اجناس، فروشنده باید قیمت نهایی را به صورت حروف و عدد در فاکتور یادداشت نماید.

درج مهر و امضاء طلافروشی: این قسمت مهم‌ترین بخش فاکتور است که باید به آن توجه داشته باشیم. مهر تا حدودی اعتبار آن طلافروشی را نشان می‌دهد. باید مهر شامل نام طلافروشی(به صورت لوگو)، آدرس و شماره تماس هست. حواستان باشد تا طلافروش حتماً مهر خود را روی فاکتور بزند.

خرید طلا بدون فاکتور ممنوع!

براساس رویه های جاری اتحادیه طلا و جواهر، هر فروشنده‌ طلا باید برای هر قطعه طلایی که می‌فروشد به خریدار طلا فاکتوری معتبر ارائه دهد.  هیچ دلیلی برای عدم ارائه فاکتور خرید طلا وجود ندارد. حواستان باشد! به هیچ عنوان از این طلافروشی‌ها خرید نکنید، چرا که ممکن است این افراد به دلیل وجود برخی مشکلات، نمی‌خواهند مدرک به دست کسی بدهند.

هرگز از طلافروشی که فاکتور معتبری برای طلایی که خرید کردید نمی‌دهد، خرید نکنید چرا که اگر طلا تقلبی یا سرقتی باشد و شما هیچ فاکتوری نداشته باشید پلیس و اتحادیه طلا و جواهر هیچ‎گونه کمکی نمی‌توانند به شما کنند. اما اگر فاکتور معتبری برای هر قطعه طلایی که می‌خرید داشته باشید دیگر نگران نباشید چراکه با داشتن فاکتور دستتان باز است و اگر هم تقلبی در کار بود می‌توانید به اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر شهر خود رفته و از آن طریق موضوع را پیگیری کنید.

عاقبت خرید طلای بدون فاکتور!

شاید بسیاری از شما با خود بگویید که برای طلافروشان چه فرقی دارد که طلا را بدون فاکتور یا با فاکتور بخرند؟ مگر نه اینکه طلا فروشان هر طلایی که می‌خرند را به دست کوره‌های ذوب طلا می‌سپارند و سود خود را می‌کنند! بله ظاهراً حرف شما درست است اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روزی، بدشانسی در خانه طلافروشی که طلاهای بدون فاکتور خریده است را بزند، چه می‌شود؟! یا اگر یک درصد هم شخصی که طلای بدون فاکتور می‌فروشد سارق و طلایی که فروخته است طلایی سرقتی باشد، چه بلایی سر طلافروش می‌آید؟ حال به این فکر کنید سارق دستگیر شود و به جرم خود اعتراف کند و آدرس مغازه‌ طلافروشی که طلاهای بدون فاکتور خریده است را در اعتراف‎نامه‌ خود بنویسد.

در این صورت تکلیف آن طلافروش بدشانس چه می‌شود؟!  قطعاً طلا فروش دادگاهی می‌شود و به جرم مال خری و خرید جنس سرقتی بدون فاکتور به دست قانون سپرده می‌شود. اینجاست که می‌گویند دیگر حساب طلافروش با کرام‌الکاتبین است! به همین خاطر است که کمتر طلافروشی پیدا می‌شود که طلای بدون فاکتور بخرد و عطای این کار را به لقایش می‌بخشد. مگر آن‌که مشتری آشنا یا از بستگانش باشد و او را بشناسد و مطمئن باشد آن طلا سرقتی یا قاچاق نیست.

فاکتور طلا و ویژگی های آن

نگهداری از فاکتور طلا

فاکتور، سند طلای شماست. بهترین کار برای نگهداری آن این است که یک پوشه کوچک برای نگهداری فاکتورها تهیه کنید و همه آنها را درون پوشه در کمد یا کشوی مدارک نگهداری کنید. برای اطمینان بیشتر، می‌توانید به محض خرید طلا از فاکتور آن عکس بگیرید و در موبایل یا کامپیوتر خود ذخیره کنید. حتما هنگام خرید هدیه طلا، فاکتور را به نام دریافت‌کننده هدیه بگیرید. یک توصیه دیگر اینکه طلا و فاکتور طلا را در یک جا نگهداری نکنید. چرا؟ چون اگر کسی قصد سرقت طلا را داشته باشد، حداقل دستش به فاکتور طلا نرسد چون در اینصورت می‌تواند قانونی و بدون دردسر، طلای دزدی را بفروشد.

در صورت گم شدن  فاکتور طلا، چه کاری باید انجام دهیم؟

اگر فاکتور خرید طلا را گم کنید، دچار مشکل می‌شوید. اگر برای فروش طلای خود به طلافروش مراجعه کنید چون امکان اثبات این‌که مالک جنس طلا هستید وجود ندارد، طلا از شما خریداری نخواهد شد. مگر این‌که مشتری ثابت یک طلافروشی خاص باشید و طلافروش شما را بشناسد و برایتان فاکتور صادر کند. در غیر این صورت اکثر طلافروشان حاضر به خرید جنس طلای شما نخواهند بود. البته، در صورت گم کردن فاکتور می‌توانید به همان واحدی که طلا را از آن خریداری کرده‌اید، مراجعه و تاریخ دقیق خرید خود را به آن واحد اطلاع دهید. در این صورت واحد فروشنده در لیست فروش تاریخ یاد شده مراجعه و پس از تأیید خرید، برای شما فاکتور المثنی صادر می‌کند. این در حالیست که تاریخ دقیق را بدانید. در غیراین صورت راه‌حلی وجود ندارد.

سخن پایانی

فاکتور طلا و ویژگی های آن

صدور فاکتور رسمی برای خرید طلا و مصنوعات مرتبط طلا، طلای آبشده، طلای کم اجرت، سکه و …. از اهمیت زیادی برخوردار است. صدور فاکتور رسمی فروش معامله طلا و سایر کالا، رابطه فروشنده و مشتری را رسمی و قانونی می‌کند. صدور فاکتور معمولا برای مشتری بویژه در صورت بالابودن میزان خرید بسیار مهم می‌باشد. “ایجاد حس اعتماد بین فروشنده و خریدار، ضمانت و گارانتی قابل اعتماد محصول یا خدمات، سهولت در امور قضایی و شکایات احتمالی و کمک به امور مالی کشور و…” از ویژگی های صدور فاکتور رسمی می باشد.

شرکت بنیان آفرینان جلوه(مجموعه جواهری جلوه) مفتخر است برای آن دسته از مشتریان عزیز که مایلند و همچنین برای بانک ها، وزارت خانه ها، سازمان ها، ادارات و شرکتهایی که «فاکتور رسمی» مورد تایید دارایی را نیاز دارند، براحتی فاکتور رسمی صادر نماید. ارزش فاکتور طلا کمتر از خود طلا نیست به خصوص اگر طلا و جواهرات خود را علاوه بر استفاده زینتی به چشم سرمایه هم می‌بینید. برای همین در خرید طلا به تقلبی یا اصلی بودن و عیار آن حساسیت به خرج ‌دهید. در هنگام دریافت فاکتور نیز هوشیار باشید. از معتبر بودن فاکتور مطمئن شوید. اگر فروشنده‌ای در نوشتن و ارائه فاکتور کوتاهی می‌کند از او بخواهید که یک فاکتور معتبر برای قطعه طلای شما فراهم کند در غیر این صورت بهتر است قید آن قطعه طلا را بزنید.

شما با خرید از مجموعه جواهری جلوه به صورت آنلاین و حضوری به همراه طلای خود یک فاکتور معتبر با اطلاعات کامل مشتمل بر جزئیات اشاره شده در مقاله حاضر دریافت می‌کنید. پیشنهاد و توصیه اکید طلاجواهری جلوه همواره براین بوده است در زمان خرید طلا، فروش طلا، خرید سکه، فروش سکه و سایر مصنوعات مرتبط با طلا از گالری های قابل اعتماد و طلافروشی های دارای مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر اقدام نمائید. شرکت بنیان آفرینان جلوه(مجموعه جواهری جلوه) به دلیل برخورداری از فرآیند کامل تولید و داشتن همزمان گالری، کارگاه، بنکداری و… بهترین پیشنهاد ممکن را برای خرید شما ارائه می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *