خرید طلا, طلا و جواهر

آیتم های مهم فاکتور فروش طلا (بخش اول)

فاکتور فروش طلا

آیتم های مهم فاکتور فروش طلا (بخش اول): امروزه بحث داشتن فاکتور خرید طلا و فروش طلا بسیار داغ است.  بسیاری از ما در هنگام خرید طلا به فاکتور آن اهمّیت چندانی نمی‌دهیم یا در نگهداری آن دقت نمی‌کنیم. امّا درست در هنگام فروختن طلا متوجه می‌شویم آن تیکه کاغذی که یک زمان به آن اهمّیت ندادیم، چقدر مهم است. طلاهایی که در این مدّت مثل جانمان از آن‌ها مراقبت کردیم، بدون فاکتور خریداری ندارند. در نتیجه می‌توان گفت فاکتور طلا سندی کوچک برای نشان دادن مالکیت مصنوعات طلا است.

فاکتور طلا مشخص می‌کند که آن طلا و جواهرات، خدایی نکرده سرقتی یا دزدی نیست. ممکن است بپرسید که می‌توان فاکتور تقلبی و جعلی برای آن دسته از طلاجات درست کرد و تحویل داد. امّا با دانستن چند نکته کوچک و مهم در مورد فاکتور طلا، به‌راحتی فاکتورهای جعلی طلا قابل شناسایی هستند و می‌توان پیگرد قانونی کرد. در این مقاله می‌خواهیم در خصوص اهمیت فاکتور طلا و آیتم های مهم مندرج در فاکتور خرید طلا و فروش طلا توضیحاتی برای همراهان عزیز شرکت بنیان آفرینان جلوه(مجموعه جواهری جلوه) ارائه نمائیم.

اگر قصد خرید طلا، فروش طلا، خرید طلای کم اجرت و خرید طلای بدون اجرت، خرید سکه و فروش سکه در مناسبت های مختلف دارید ضروری است علاوه بر درخواست فاکتور، به گالری‌های مورد اعتماد و دارای مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر مراجعه نمائید. بدیهی است کلیه محصولات جواهری جلوه بصورت خرید حضوری طلا و خرید آنلاین طلا ارائه می شوند.

فاکتور طلا از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

تا به حال شده که از خودتان بپرسید چرا باید طلا را با فاکتور خریدوفروش کنیم؟ اصلاً داشتن فاکتور طلا چه اهمیتی دارد؟ چرا باید از یک برگ کاغذ تا زمان فروش طلا محافظت کرد؟ این فاکتور حاوی چه اطلاعاتی در مورد طلاست؟ این‌ها سؤالاتی است که معمولاً هنگام خرید طلا جدید و یا فروش طلای  قدیمی برایمان پیش می‌آید. در یک فاکتور معتبر طلا بایستی تمامی خصوصیات طلا و همچنین اطلاعات ارتباطی طلافروش ثبت و درج شود. شماره تماس، آدرس دقیق مغازه، کد پستی محل فعالیت، آدرس تمامی وب‎ سایت ها و شبکه‌های اجتماعی مربوط به گالری، کارگاه و بنکداری و دیگر اطلاعات ارتباطی طلا فروش از آیتم های مهم بشمار می آید.

آیتم های مهم مندرج در فاکتور فروش طلا

سربرگ فاکتور

اولین و مهم‌ترین قسمت از فاکتور، سربرگ آن می‌باشد. در سربرگ باید نام، آدرس، تلفن و لوگوی طلافروشی وجود داشته باشد. سریال یا شماره فاکتور نیز یکی موارد مهم در سربرگ است.

مشخصات خریدار

فروشنده، نام خانوادگی و شماره موبایل شما را در این قسمت یادداشت می‌کند. همچنین بعضی از طلافروشان، کد ملی خریدار را جهت انجام امور مالیاتی و اطمینان بیشتر در این قسمت درج می کنند.

نام کامل محصول خریداری شده

طلافروشی موظّف است نام محصول فروخته شده خود را به صورت دقیق در فاکتور درج کند.

آیتم های مهم مندرج در فاکتور فروش طلا

قیمت روز طلا

قیمت روز طلا یعنی همان قیمت یک گرم طلای آبشده ۱۸ عیاری که سود و اجرت آن صفر است. معمولاً زرگرها، “مظنه” را به‌جای قیمت طلای ۱۸ عیار می‌نویسند. مظنه همان قیمت یک مثقال طلای ۱۸ عیار(۷۵۰)می باشد. به همین خاطر طلافروش، مظنه را در فاکتور می‌نویسد و زیر آن خط می‌کشد و عدد ۷۵۰ را زیر خط کشیده شده، می‌نویسد.

عیار طلا

برای شفافیت بیشتر، عیار طلای خریداری شده را یادداشت می‌کنند تا مشکلی برای خریدار پیش نیاید. معمولاً عدد ۷۵۰ یا ۱۸ را در این قسمت می‌نویسند.

فی اجرت

فی اجرت یعنی کارمزد یا به عبارتی اجرت ساخت محصول خریداری شده که بسته به نوع و پیچیدگی ساخت در مورد هر محصولی ممکن است متفاوت باشد.

سود تک فروشی

سود تک فروشی که اتحادیه طلا و جواهر برای تمامی فروشندگان طلا و جواهر الزام کرده است ۷% می‌باشد و چنانچه عدد سود بیش از این عدد باشد تخلف محسوب می‌شود. بعضی از طلافروشان برای رقابت با دیگر طلافروشان، سود خود را کمتر از ۷ درصد در نظر می‌گیرند. این سود کاملاً به خود طلافروش بستگی دارد. همچنین بعضی از فاکتورها، اجرت و سود تک فروشی و قیمت یک گرم طلای آبشده را باهم جمع کرده و به‌عنوان قیمت یک گرم طلا در فاکتور ذکر می‌کنند. در این حالت باید قیمت یک گرم طلای آبشده یا مظنه را در فاکتور درج کنند.

آیتم های مهم مندرج در فاکتور فروش طلا

متعلّقات طلا

ممکن است خرید شما یک دستبند سنگی، گردنبند سنگی و… باشد که قیمت سنگ، چرم و… در این قسمت به طور جداگانه درج می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده

طبق قانون کشور از سال ۱۴۰۰ به ازای میزان سود و اجرات طلا، ۹% مالیات ارزش افزوده بر روی این مبلغ(یعنی سود و اجرات طلا) در فاکتور آورده می‌شود و فروشنده موظف است این مالیات را از خریدار گرفته و به صورت فصلی آن را به اداره مالیات گزارش و پرداخت کند.

قیمت نهایی پرداختی

مانند فاکتورهای دیگر اجناس، فروشنده باید قیمت نهایی را به صورت حروف و عدد در فاکتور یادداشت نماید.

مهر و امضاء طلافروشی

این قسمت مهم‌ترین بخش فاکتور است که باید به آن توجه داشته باشیم. مهر تا حدودی اعتبار آن طلافروشی را نشان می‌دهد. مهر شامل نام طلافروشی(به صورت لوگو)، آدرس و شماره تماس هست. حواستان باشد تا طلافروش حتماً مهر خود را روی فاکتور بزند.

سخن پایانی

آیتم های مهم مندرج در فاکتور فروش طلا

فاکتور طلا در واقع سندی کوچک و ساده برای اثبات مالکیت طلاست که در تمام طلافروشی‌ها ارزش و اعتبار دارد. طلای بدون فاکتور حکم طلای سرقتی را دارد به همین دلیل طلافروشان رغبتی برای خرید طلای بدون فاکتور ندارند. داشتن فاکتور طلا هنگام فروش آن ثابت می‌کند که طلای شما تقلبی یا سرقتی نیست و شما خود مالک و خریدار اولیه آن بوده‌اید. در واقع طلافروش با ارائه فاکتور به شما مسئولیت اصل یا تقلبی بودن طلا را خودش بر عهده می‌گیرد. طلای بدون فاکتور به سختی خریدوفروش می‌شود. واحدهای مجاز طلافروشی طلای بدون فاکتور را از شما نمی‌خرند.

سعی کنید همیشه خرید طلا را از طلافروشی‌هایی انجام دهید که برای خرید شما فاکتور ارائه می‌کنند. گفتنی است ارزش فاکتور طلا کمتر از خود طلا نیست به خصوص اگر طلا و جواهرات خود را علاوه بر استفاده زینتی به چشم سرمایه هم می‌بینید. برای همین در خرید طلا به تقلبی یا اصلی بودن و عیار آن حساسیت به خرج ‌دهید. در هنگام دریافت فاکتور نیز هوشیار باشید.

از معتبر بودن فاکتور مطمئن شوید. اگر فروشنده‌ای در نوشتن و ارائه فاکتور کوتاهی می‌کند از او بخواهید که یک فاکتور معتبر برای قطعه طلای شما فراهم کند در غیر این صورت بهتر است قید آن قطعه طلا را بزنید. شما با خرید از مجموعه جواهری جلوه به صورت آنلاین و حضوری به همراه طلای خود یک فاکتور معتبر با اطلاعات کامل مشتمل بر جزئیات اشاره شده در مقاله حاضر دریافت می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *