خرید طلا, طلا و جواهر

اجرت طلا چیست؟ تفاوت بین سود و اجرت طلا چیست؟

اجرت طلا

اجرت طلا چیست؟ تفاوت بین سود و اجرت طلا چیست؟ شاید یک مثال ساده کار توضیح در خصوص اجرت، کارمزد و سود را راحتر نماید. وقتی شما یک ظرف سفالی ظریف و رنگارنگ می خرید، تنها هزینه گِل به کار رفته را می پردازید؟ اگر چنین بود، هزینه ظرف سفالی زیبا بسیار کمتر می شد اما منطقی است که چنین نباشد.

برای همه دستسازه های انسانی، علاوه بر مواد به کار رفته، هزینه ای به عنوان دستمزد سازنده، سود فروشنده، مالیات و غیره دریافت می شود. داستان خرید طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما هنگام خرید، هزینه ای را به عنوان اجرت طلا پرداخت می کنید. اجرت طلا همان دستمزدی است که طلاساز بابت ساخت، پرداخت، ظرافت و زیبایی هر قطعه طلا دریافت می کند و این مبلغ به قیمت خام هر گرم طلا اضافه می شود. هر طلاساز برای مدل های گوناگون طلا اجرت متفاوتی را طلب می کند. سود فروشنده طلا بر اساس رویه های اتحادیه طلا و جواهرات، رقم ثابت ۷ درصد تعیین شده است.

اجرت طلا چیست؟ چه تفاوتی بین سود و اجرت طلا وجود دارد؟

شرکت بنیان آفرینان جلوه(مجموعه طلاجواهری جلوه) به دلیل برخورداری از فرآیند کامل تولید تا مصرف و داشتن همزمان گالری، کارگاه، بنکداری و… علاوه بر اینکه بهترین پیشنهاد ممکن را برای انتخاب و خرید طلا ارائه می نماید. بلکه کمترین اجرت و سود را از مشتری به دلیل داشتن کارگاه تولیدی طلا و بنگداری دریافت می کند. کارشناسان شرکت بنیان آفرینان جلوه قبل از اقدام به خرید، مشاوره لازم و رایگان را برای بهترین خرید به شما همراه عزیز ارائه می دهد. همراهان عزیز جواهری جلوه، اگر قصد خرید طلا، فروش طلا، خرید طلای کم اجرت و خرید طلای بدون اجرت، خرید نیم ست طلا، خرید نیم ست طلا، تعویض، خرید سکه و فروش سکه در مناسبت های مختلف دارید کافی است سری به گالری‌های دارای مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر بزنید.

شرکت بنیان آفرینان جلوه(مجموعه طلاجواهری جلوه) با مدیریت سرکار خانم آل محمد این افتخار را دارد که بهترین و مناسبترین گزینه ها را پیش روی شما بگذارد تا ضمن لذت بردن از خرید، از حداکثر سود نیز بهره مند شده و خرید انجام شده را جزء حراست از دارایی و حفظ ارزش آن تلقی نمائید. در مقاله حاضر اطلاعات کافی در خصوص اجرت، کارمزد و سود، نحوه محاسبه اجرت طلا، نحوه محاسبه سود به همراهان عزیز ارائه می نمائیم.

کارمزد طلا چیست؟

کارمزد در فعالیت های مختلف از جمله کارگزاری، بانک، تسهیلات، مشاور املاک، تولید طلا و جواهر و … معانی متفاوتی دارد. کارمزد طلا به هزینه ساخت و فرآیند تولید گفته می شود. زمانی که یک طلا می خرید علاوه بر ارزش خود طلا که شامل وزن و عیار آن می شود، یک هزینه دیگر به نام کارمزد ساخت را نیز پرداخت می کنید. شما می بایست دستمزد و حقوق کسانی که بر روی آن قطعه طلای خام کارکرده اند را هم بپردازید. پس مقدار پولی که بابت هر گرم ساخت به کارخانه، کارگاه تولیدی و بنکدار پرداخت می گردد، اصطلاحا کارمزد ساخت طلا یا همان اجرت طلا گفته می شود. اجرت یا کارمزد ساخت، بسیار متنوع بوده و از قانون و فرمولی پیروی نمی کند.

اجرت طلا چیست؟ چه تفاوتی بین سود و اجرت طلا وجود دارد؟

کارهایی که مدل جدیدتری هستند، معمولاً اجرت بالاتری نسبت به مدل های قدیمی دارند. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در کارمزد طلا می تواند این باشد که فرد طلاساز چقدر در درست کردن آن مصنوعات طلا سهم داشته است .معمولآ کارمزد ساخت طلاهایی که با استفاده از دستگاه‌ و ماشین ساخته می‌شوند، کمتر هستند. هرچقدر در حین ساخت مصنوعات طلا، کسری طلا زیادتر باشد، کارمزد افزایش پیدا می‌کند.

نحوه محاسبه اجرت طلا

نحوه محاسبه اجرت طلا به دو صورت درصدی و ریالی است. در محاسبه درصدی اجرت ساخت طلا، طلافروش درصدی از قیمت خام طلا را به عنوان اجرت ساخت در نظر می گیرد. در این روش، اجرت ساخت با نوسان قیمت هر گرم طلا کم و زیاد می شود. برخی طلافروش ها هم اجرت ساخت طلا را به صورت ثابت و ریالی دریافت می کنند. هنگام خرید طلا حتما روش محاسبه اجرت و میزان آن را بپرسید. با این کار، فروشندگان سودجو متوجه آگاهی شما شده و قیمت طلا را دقیق تر محاسبه می کنند.

اجرت طلا به چه چیزی بستگی دارد؟

زمانی که یک طلا فروش عمده(بنکدار) محصولات را از سازنده و کارگاه تولیدی می گیرد، توافقی بین آن ها به وجود می آید که در آن، بر اساس برخی فاکتورها، اجرت طلا یا دستمزد سازنده را مشخص می کنند که در واقع خریدار باید آن را پرداخت کند.

فاکتورهای مهم تاثیر گذار در اجرت طلا:

اجرت طلا را معمولا بر اساس وزن آن مشخص می کنند. برخلاف تصور و انتظار بسیاری از افراد که فکر می کنند هر چه وزن قطعه طلا بیشتر باشد، اجرت آن نیز بیشتر است، ما رابطه کاملا معکوسی بین اجرت و وزن طلا داریم. به عبارتی هرچه وزن طلا بیشتر باشد، اجرت ساخت آن کمتر خواهد بود. اما وزن کمتر، اجرت بیشتری خواهد داشت. تعجب کردید؟ حق دارید. اما بد نیست بدانید برای سازنده طلا فرقی نمی کند چه وزنی از طلا را آماده می کند. چه سبک باشد و چه سنگین، او برای ساختش وقت می گذارد. طلا ساز همان میزان که روی طلای با وزن زیاد کار می کند، روی طلای سبک هم کار می کند.

اجرت طلا چیست؟ چه تفاوتی بین سود و اجرت طلا وجود دارد؟

اما قیمت طلای سبک معمولا کمتر می شود و اگر اجرت خوبی به سازنده نرسد نتیجه زحمتش بی ثمر خواهد شد. برای شفاف شدن موضوع، رابطه وزن با اجرت طلا را با یک مثال بررسی می کنیم. فرض کنید ما یک انگشتر طلا داریم که ۱۰ گرم وزن دارد. فرض را بر این می گیریم که طلا ساز برای هر گرم از این انگشتر ۵۰ هزار تومان دریافت می کند. یعنی در مجموع برای این ۱۰ گرم حدودا ۵۰۰ هزارتومان حق اجرت می گیرد. اکنون فرض کنید که همان انگشتر ۵ گرم وزن داشته باشد. طلا ساز برای جبران هزینه به جای اینکه وزن هر گرم را ۵۰ هزارتومان بردارد، به ازای هر گرم ۱۰۰هزار تومان دریافت می کند. این یعنی اجرت این انگشتر در مجموع باز هم۵۰۰  هزار تومان خواهد شد.

یک سازنده طلا بسته به سفارش و یا طرحی که در ذهن دارد یا سفارش داده می شود، می تواند کارهای مختلفی روی یک محصول طلا انجام دهد. سازنده ممکن است از لوزام اولیه متفاوتی استفاده کند که هر کدام قیمت مختلفی دارند. برای مثال ممکن است انواع سنگ های قیمتی و نگین ها برای ساخت قطع طلا مورد نیاز باشد. سازنده ممکن است سنگ را تراش بزند تا طرح خاصی را روی سنگ یا خود طلا اجرا کند. همه این اقدامات اصطلاحا به حجم کار طلاسازی مشهور است و هرچه حجم کار بالاتر باشد اجرت طلا هم بالاتر می رود. در این بین تمام محصولات طلا همچون انگشتر، گردنبند، دستبند، پابند، گوشواره و غیره که در بافت آن ها از سنگ قیمتی تراش خورده استفاده شده اجرت بیشتری دارند.

زیرا حجم کاری که روی آن ها انجام می شود زیاد است. جدای از اجرت طلا، خود سنگ ها قیمت زیادی دارند و شما باید هم اجرت بدهید و هم هزینه سنگ را به صورت مجزا پرداخت کنید. رنگ قطعه طلای تولید شده نیز می تواند تاثیر گذار باشد. برای مثال طلای رزگلد یا طلای سفید نحوه ساخت متفاوتی دارد که نیازمند وقت گذاشتن هستند. علاوه بر این دقت و مهارت بالایی برای ساخت آن ها مورد نیاز است. طلایی که تحت نام یک برند تولید و به فروش می رسد معمولا کیفیت زیادی دارد. به طبع چون امتحان خود را پس داده، در میان مردم شناخته شده تر است. بنابراین، برند های طلا معمولا قیمت بالاتری دارند  و اجرت آن ها نیز بیشتر است.

سود و اجرت طلا

طلای بدون کارمزد

بازار طلا پر از رمز و رازهایی هست که خرید طلا را خیلی سخت می‌کند. امّا وقتی از آن‌ها اطلاع داشته باشیم و آگاهی خودمان را افزایش دهیم، نه‌تنها سخت و عذاب دهنده نیست بلکه لذت‌بخش هم می‌شود. یکی از اهداف و ماموریت های شرکت بینان آفرینان جلوه، اطلاع رسانی، آگاه ساختن، توانمند سازی و حرفه‌ای شدن همراهان جلوه در خرید طلا هست.

شما تا به حال برای هر منظور و هدفی به طلا فروشی مراجعه کرده‌اید. زرق و برق و تراش‌های طلایی که مقابل چشمان شما قرار دارد، هوش از سرتان می‌برد و می‌خواهید هرچه سریع‌تر طلایی که انتخاب کرده‌اید را خریداری کنید. یک لحظه هم صبر نمی‌کنید و از کنار کارمزد طلا و اجرت ساخت طلا عبور می‌کنید و پول را پرداخت می‌کنید. کارمزد طلا و اجرت ساخت یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که در قیمت نهایی تاثیر می‌گذارند. بی‌توجهی به اجرت ساخت طلا و کارمزد طلا در خرید مصنوعات طلا سبب می‌شود که سرویس طلا، انگشتر و حتی النگوی مورد نظر را به قیمت بیشتری بخرید و زمانی که قصد فروش یا تعویض طلای مد نظر را داشته باشید، تازه متوجه می‌شوید که طلافروش چه نکاتی را به شما نگفته است.

طلای کم اجرت چیست؟

بیشتر افراد تصور می کنند که منظور طلای کم اجرت همان طلای دست دوم است. این تصور کاملا غلط است. زنجیر طلا، النگو طلا و بنگل دست و پا جزء طلاهای کم اجرت محسوب می شوند. معمولا ساخت این زیورآلات ساده ‌تر و آسان تر است و یا این که دقّت زیادی نمی ‌خواهد و دستگاه CNC آن ‌ها را می‌سازد. به همین دلیل، کارمزد کمتری دارند. به ‌علاوه، کارگاه‌ های مخصوص طلاسازی اغلب به صورت عمده یک نمونه کار را می‌ سازند. کارمزد و اجرت زیورآلاتی که به صورت عمده تولید می شوند، نسبت به سایر زیورآلات کم و یا صفر می باشد.

 طلای بدون اجرت

طلا بی اجرت با طلای دست دوم بسیار متفاوت است. طلای بدون اجرت، نو هست و استفاده نشده است. بعضی از مصنوعات طلا در مغازه‌های طلافروشی، اجرت ساخت کمی دارند. حتما تا به حال شنیده‌اید که النگو بخرید چون کارمزد کمی دارد. بعضی از طلا و مصنوعات مرتبط با طلا به‌خاطر این که ساخت آن‌ها ساده‌تر هست و یا اینکه دقّت زیادی نمی‌خواهد و دستگاه CNC آن‌ها را می‌سازد، اجرت ناچیزی دارند. به‌علاوه کارگاه‌های طلاسازی، معمولاً به صورت عمده یک نمونه کار را می‌سازند، به همین خاطر که عمده هست و تک نیست، کارمزد و اجرت آن نسبت به سایر زیورآلات کم باشد. گاهاً طلافروشی دیده شده است که می‌خواهد ویترین خود را عوض کند و طلاجات به‌روزی بیاورد، به همین خاطر مصنوعات طلای قدیمی را بدون اجرت حساب می‌کند تا زودتر به فروش برود.

سخن پایانی

شما زمانی که طلا می‌خرید علاوه بر ارزش خود طلا که شامل وزن و عیار آن می‌شود، اجرت ساخت طلا را هم پرداخت می‌کنید. اما در هنگام فروش آن طلا، تنها مبلغی را بابت ارزش طلا دریافت می‌کنید. برای مثال اگر شما امروز طلایی را به مبلغ ۱۰ میلیون تومان بخرید و بخواهید آن را در ماه بعد بفروشید، درصورتی‌که قیمت طلا دچار نوسانات غیرمنتظره نشده باشد، سود که نمی‌کنید هیچ؛ بلکه ضرر هم می‌کنید. زیرا هم مدت سرمایه‌گذاری شما کوتاه بوده است و در این مدت قیمت طلا تغییر فراوانی نکرده است و هم شما هنگام خرید مبلغی را به‌عنوان اجرت ساخت و مالیات ارزش افزوده و … پرداخت کرده‌اید که در هنگام فروش آن دیگر این مبالغ به شما برگردانده نمی‌شود.

یکی از اهداف و برنامه های گروه جلوه ارائه خدمات مشاوره در زمینه طلا می باشد. پیشنهاد و توصیه اکید طلاجواهری جلوه همواره براین بوده است در زمان خرید طلا، فروش طلا، خرید طلای کم اجرت، طلای بدون اجرت، خرید سکه، فروش سکه و سایر مصنوعات مرتبط با طلا از گالری های قابل اعتماد و طلافروشی های دارای مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر اقدام نمائید. لازم به ذکر است شرکت بنیان آفرینان جلوه(مجموعه جواهری جلوه) به دلیل برخورداری از فرآیند کامل تولید تا مصرف و داشتن همزمان گالری، کارگاه، بنکداری و… بهترین پیشنهاد ممکن را برای خرید شما ارائه می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *