خرید سکه, خرید طلا

انواع سکه طلا و توضیحات آن – بخش دوم

سکه طلا

انواع سکه طلا و توضیحات آن : سکه طلا و سرمایه گذاری سکه طلا به دلیل ارزش ذاتی آن، کالایی کم ریسک بشمار می آید. به علاوه، در مقایسه با سایر دارایی ها (نظیر املاک و مستغلات)، از خاصیت نقدشوندگی بسیار بالاتری برخوردار است. سکه طلا را میتوان در هر زمان و موقعیتی به فروش رساند. در بازار سکه ایران، معامله گرانی هستند که با پیگیری نوسانات قیمت طلای جهانی و نرخ سکه طلا، به صورت عمده در بازار، به دادوستد سکه میپردازند.

معمولاً متوسط بازدهی از خرید عمده سکه طلا و فروش عمده سکه طلا، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد در سال است. از مزایای سرمایه گذاری بر روی سکه طلا میتوان به مواردی از جمله قابلیت نقدشوندگی بالا، قابلیت خرید سکه بسته به میزان سرمایه، عدم وجود محدودیت زمانی برای خرید سکه، خطرپذیری پایین در خرید و فروش سکه و فاقد دستمزد ساخت و مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد. خرید سکه طلا و سرمایه گذاری بر روی آن در مقایسه با طلا به خصوص طلای زینتی از مزایای بیشتری برخوردار است.

سکه طلا به عنوان کالایی سرمای های برای حفظ ارزش پول مورد استفاده قرار میگیرد. بخشی مهمی از سرمایه و پس انداز مردم ایران در قالب سکه طلا است. با توجه به نقش با اهمیت سکه به عنوان کالایی سرمایهای، بانکها نیز بخشی از سرمایهها و نقدینگی خود را به سکه (به عنوان پشتوانه پولی و سرمایه مطمیٔن) تبدیل می کنند.

تفاوت سکه های بانکی و غیر بانکی ؟

سکه های غیربانکی اعتبار ندارند و بسیار ارزان تر خرید و فروش میشوند. بنابراین توصیه براین است حتماً در زمان خرید سکه، سکه بانکی خریداری شود تا موقع فروش سکه با مشکلی مواجه نشوید. سکه های بانکی و غیر بانکی از نظر ظاهر و طراحی با هم متفاوت هستند. در سکه های غیر بانکی طرح بارگاه امام رضا (ع) نامنظم است و سکه تاب دارد. اما مهمترین فرق آنها این است که وزن سکه بهار آزادی بانکی همیشه ثابت است. وزن سکه های غیربانکی ممکن است متفاوت و کمتر از حد استاندارد باشد.

عیار سکه طلا ؟

عیار سکه تمام بهار آزادی (اعم از طرح قدیم و جدید) ، مطابق با استاندارد بانک مرکزی و معادل ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است. اگر از ۲۴ بخواهید بدانید، عیار سکه تمام بهارآزادی (قدیمی و امامی ) ۲۱.۶ است که برای راحتی کار عیار ۲۲ اطلاق می شود.

منظور از عیار طلا چیست ؟

عیار، میزان یا واحدی برای تعیین خلوص طلا است. برای تعیین خلوص سکه بهار آزادی باید به دنبال عیار آن باشیم. در واقع به نسبت طلای استفاده شده در هر قطعه طلا به وزن کل آن قطعه عیار گفته میشود. عیار طلای خالص برابر با ۱۰۰۰ در نظر گرفته میشود. در یک کیلوگرم طلا ۱۰۰۰ گرم طلای خالص وجود دارد. طلای ۲۴ عیار یعنی طلایی که کاملا خالص است. با توجه به اینکه هیچگاه طلایی با این عیار وجود ندارد شمشها با عیار ۹۹۹.۹ معامله میشوند. زمانی که میگوییم عیار سکه ۹۰۰ است، منظور این است که در هر یک کیلوگرم آلیاژ استفاده شده برای سکه ۹۰۰ گرم آن طلای خالص است و ۱۰۰ گرم باقیمانده آن آلیاژهای دیگر می باشد. در واقع سکه های طلا ۲۲ عیار هستند.

وزن سکه طلا ؟

وزن یک سکه بهار آزادی (یک سکه امامی طرح جدید) معادل ۸ گرم و ۱۳۳ سوت : ۸.۱۳۳ گرم

وزن نیم سکه بهار آزادی معادل۴ گرم و ۰/۰۶۶ سوت : ۴.۰۶۶ گرم

وزن ربع سکه بهار آزادی معادل ۲ گرم و ۰/۰۳۳ سوت : ۲.۰۳۳ گرم

فراوانترین سکه طلا در ایران

معمولاً در هر سال، انواع سکه بهار آزادی بر اساس مجوزی که بانک مرکزی دارد، در ضرابخانه این بانک تولید میشود. طبق آمار اعلام شده از سال ۱۳۸۶، تاکنون ۴۰ میلیون قطعه سکه بهار آزادی در طول دهه های اخیر در کشور ضرب شده است. با توجه به سیاست های بانک مرکزی، تاریخ ضرب سکه از سال ۱۳۸۶ ثابت بوده و با توجه به سال ضرب تغییر نمیکند. سکه امامی با این تاریخِ ضرب، “فراوان ترین سکه طلای مدرن” در ایران قلمداد میگردد. از عمده دلایل انجام این کار، جلوگیری از تغییر قیمت سکه با توجه به تاریخ ضرب عنوان شدهاست. در سال ۱۳۹۷ با اعلام طرح پیش فروش بدون محدودیت سکه طلا توسط شعب بانک ملی و تعداد متقاضیان خرید سکه، حدود ۶۰ تن طلا از ذخایر بانک مرکزی ذوب و به سکه طلا تبدیل شد.

مشکلات خرید سکه تمام بهار آزادی بدون فاکتور ؟

خرید سکه طلا و فروش سکه طلا در بازار بدون فاکتور اتفاق می افتد. در نتیجه سود طلافروشان مستقیم به آن اضافه میشود. همین سبب میشود که خرید سکه بدون فاکتور اتفاق بیفتد. اما نیازی به نگرانی نیست چرا که انواع سکه توسط بانک مرکزی ضرب و از اعتبار لازم برخوردار است.

شناخت تجربی اصل بودن سکه های طلا

برای تشخیص سکه اصل، باید سکه را روی زمین بیندازید. با توجه به صدای زنگدار و ممتدی که ایجاد میکند و همچنین نوشته های واضح و مشخصی که روی آن درج گردیده میتوان سکه های طلا را تشخیص داد. یکی دیگر از راههای قدیمی تشخیص اصل بودن طلا و سکه، گاز گرفتن آن بوده است. بدون شک این حرکت را در فیلم ها، انیمیشن ها یا حتی در هنگام اهدای مدال به ورزشکاران زیاد دیده اید. در گذشته ها برای اطمینان از اصل بودن و خلوص سکه های رایج، آن را گاز می گرفتند، اگر سکه از طلای خالص باشد، جای دندان ها بر آن باقی می ماند.

وضع مالیات بر خرید سکه و فروش سکه

در ۱۳ خرداد ۱۳۹۸، مسیٔولان ارشد سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات بر سکه، خرید سکه و فروش سکه را به عنوان یک شغل تعریف کرده اند که بر اساس آن هرکسی غیر از صرافان هم خرید سکه و فروش سکه میکند و از این محل درآمدی دارد باید مالیات پرداخت کند.

اختلاف قیمت سکه طرح قدیم با سکه طرح جدید

به غیر از شکل ظاهری، اختلاف مهم دیگری بین سکه های طرح قدیم و جدید وجود دارد که در زمان ضرب آنهاست. بانک مرکزی دیگر به ضرب سکه طرح قدیم اقدام نمیکند. این موضوع موجب ویژگی خاص سکه های طرح قدیم شده و سبب افزایش قیمت آنها نسبت به سکه های طرح جدید شده بود. جالب است بدانید در سال های اخیر وضعیت برعکس شده است بطوریکه قیمت سکه های طرح قدیم و سکه های پهلوی (ربع، نیم و یک) با وجود محدود بودن از نظر تعداد، کاهش یافته است. دلیل این امر کم بودن متقاضی برای سکه هایی با تاریخ ضرب قبل از ۱۳۸۶ عنوان شده است.

تقلبی بودن سکه طلا

ضرب سکه طلا بنا بر تصویب شورای پول و اعتبارمنحصراً بر عهده بانک مرکزی ایران است. با این حال عده ای به عرضه سکه تقلبی یا در اصطلاح “غیر بانکی” اقدام می کنند. مسیٔله ضرب و توزیع سکه تقلبی، مسیٔله جدیدی نبوده و سالهاست که سودجویان در این زمینه فعال بوده و از این راه سودهای کلان نیز به دست آوردهاند. ضرب سکه طلای تقلبی کار چندان سختی نیست.

چرا که هر کس با اندک تخصص و شناختی از بازار طلا و آلیاژ فلزات مختلف، با سفارش ساخت دستگاهی برای قالب گیری انواع سکه میتواند هرگونه فلزی را در ابعاد و اندازه سکه های طلای مرسوم در بازار، ضرب کرده و با آبکاری الکتریکی و روکش طلا روانه بازار کند. پلمب و وکیوم این سکه ها با مشخصات طلا فروشی های معتبر و صاحب نام، تقلب دیگری است که فروش سکه های تقلبی را برای این افراد ساده تر میکند. با توجه به موضوع فوق ضروری است در هنگام خرید سکه و فروش سکه به فروشگاه های دارای نشان اعتماد و دارنده مجوز از اتحادیه طلا و جواهر و همچنین سایر مراجع مرتبط با موضوع طلا و سکه اقدام نمانید.

سکه

توصیه های عمومی درباره سکه طلا

در راستای مطالب ارایٔه شده ضروری است برخی توصیه های عمومی و در عین حال مهم بشرح زیر مورد توجه قرار گیرد:

سکه طلا را از فروشگاه های قابل اعتماد و دارنده گواهی و مجوز فروش طلا و فروش سکه، خریداری نمایٔید.

در زمان خرید سکه، سکه های وکیومشده که برچسب هولوگرام داشته باشند را خریداری کنید تا موقع فروش سکه به مشکلی برخورد نکنید.

حتماً قبل از خرید مسکوکات طلا، از منابع مختلف در خصوص قیمت سکه و نرخ خرید سکه و فروش سکه اطلاعات خود را تکمیل نمایٔید.

تاکید جواهری جلوه بر خرید سکه بانکی است. چون عیار این سکه ها تضمین شده است اما از عیار سکه غیر بانکی نمیتوان صددرصد مطمیٔن بود.

به اصل بودن سکه طلای خریداری شده توجه داشته باشید. کنگره های دور سکه طلای اصل و سکه بانکی کاملاً یکدست، منظم و با فواصل یکسان است.

سکه هایی را خریداری کنید که زمان ضرب آنها از سال ۱۳۸۶ به بعد باشند. فروش این نوع سکه طلا با کمترین مشکل و با قیمت بالاتری انجام می شود.

کلام آخر

اگر اهل سرمایه گذاری در حوزه سکه طلا هستید حتما تلاش کنید تا انواع سکه طلا طرح جدید با ضرب سال ۱۳۸۶ به بعد را خریداری کنید. اعتماد و اطمینان به محل خرید سکه طلا موضوع حایٔز اهمیت است که خریدار سکه طلا بایستی بدان توجه کافی داشته باشد.

بایستی همواره بخاطر داشته باشید در زمان خرید سکه و فروش سکه به مغازه ها و فروشگاه های معتبر و مجاز فروش سکه و فروش طلا که مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر یا مراجع ذیربط دارند، مراجعه نمایٔید تا کمتر در دام سودجویان و فرصت طلبان بیافتید. موضوعی که ریٔیس اتحادیه طلا و جواهر جناب آقای محمدولی همواره بر خرید سکه و خرید طلا از گالری های دارای مجوز کسب وکار از اتحادیه طلا و جواهر و نیز سایر مجوزهای مرتبط تاکید می کنند. بدیهی است داشتن سایر مجوزها و نشان ها می تواند اطمینان بخش خرید طلا و خرید سکه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *