خرید سکه, خرید طلا

انواع سکه طلا و توضیحات آن – بخش اول

سکه

انواع سکه طلا و توضیحات آن : سکه بهار آزادی، سکه طلا و یکی از مسکوکات طلای قانونی در جمهوری اسلامی ایران است. از سال ۱۳۵۸ خورشیدی، به مناسبت و یادبود پیروزی انقلاب اسلامی، انواع سکه های بهار آزادی در قطع های مختلف ضرب شدهاست. عیار طلای این سکه ها اعم از سکه طرح قدیم و سکه طرح جدید، ۹۰۰ در هزار است.

معمولاً در هر سال ضرابخانه بانک مرکزی ایران، سکه طلا را ضرب کرده و از طریق بانک های عامل یا صرافی های مجاز به بازار عرضه میکند. این سکه ها به صورت خرد یا عمده و به قیمت روز خرید و فروش میشوند. اگر قصد خرید سکه، فروش سکه و خرید طلا دارید ضروری است به گالری های دارای مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر مراجعه نمایٔید. در مقاله حاضر سعی بر این است اطلاعات کافی در خصوص انواع سکه طلا، عیار سکه، قیمت سکه، نرخ سکه، خرید سکه، فروش سکه، خرید آنلاین سکه، تفاوت سکه بهار آزادی و سکه امامی و سرمایه گذاری سکه به همراهان عزیز ارایٔه نمایٔیم.

تاریخچه سکه طلا

استفاده از طلا به صورت سکه اولین بار به دستور داریوش هخامنشی رواج پیدا کرد. این پادشاه دستور ضرب سکه طلا به نام “سکه دریک” یا “سکه داریوشی” را صادر کرد. به غیر از دولت مرکزی ایران، هیچکس حق ضرب سکه طلای دریک را نداشت. این سکه ها عیار بالا داشتند و وزن آنها هم بیش از ۸ گرم بود. در زمان ناصرالدین شاه بود که برای اولین بار سکه های طلای سبک برای مصرف عموم ضرب شدند.

سکه

این سکه ها دوهزاری یا همان دوزاری نام داشتند و با وزن ۰.۵۷ گرم طلا ضرب میشدند. لازم به ذکر است تا دوران احمدشاه، سکه طلای ربع تومان، پنج هزاری، یک تومان، دو تومان و پنج تومانی هم مرسوم بود.(بعنوان مثال سکه یک تومانی، طلایی با وزن ۲.۸۷ گرم بود). پس از ورود سکه طلا در دوران پهلوی، اشرفی های دوران احمدشاه رونق خود را از دست دادند و صرفا به عنوان یادگاری نگهداری میشدند. در دوران پهلوی اول، انواع سکه طلا بهصورت ۱ پهلوی، ۲ پهلوی و ۵ پهلوی وجود داشت. کارمندان دولت به عنوان عیدی سکه پهلوی میگرفتند. پس از انقلاب اسلامی در ایران هم سکه های بهار آزادی و سکه های امامی رواج پیدا کردند.

انواع سکه بهار آزادی و ویژگی های هرکدام از آنها

ضرابخانه ی بانک مرکزی ایران، هر سال انواع سکه طلا را ضرب و از طریق بانک های عامل یا صرافی های مجاز به بازار عرضه میکند. طی سال های گذشته هردو نوع سکه های طرح قدیم و جدید در بازار عرضه میشدند. اکنون سکه تمام طرح قدیم از تابلوی صرافی ها حذف شده و به گفته ریٔیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر جناب آقای محمدولی به دلیل کمبود تقاضا برای سکه طرح قدیم و اختلاف قیمت زیاد آن با سکه امامی این نوع سکه عملا از چرخه بازار کنار رفته است. در شرایط کنونی قیمت سکه اعم از نیم، ربع و گرمی تابع قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید است.

سکه بهار آزادی چیست ؟

به تمامی سکه هایی که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ ضرب شده اند، سکه بهار آزادی یا سکه طرح قدیم گفته میشود. در اولین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سکه های طلا منقش به نام حضرت علی(ع) و عبارت “بانک ملی ایران” در یک طرف و تصویر حرم امام رضا (ع) و عبارت “اولین بهار آزادی” در طرف دیگر ضرب شد.

سکه امامی چیست ؟

بعد از رحلت حضرت امام خمینی(ره)، سکه یادبودی با تصویر امام ضرب شدند. عبارت”اولین بهار آزادی” هم به “بهار آزادی” تغییر کرد. بعد از آن، به جای بانک ملی، بانک مرکزی متولی ضرب این سکه ها شد. این سکه ها با نام امامی معروف شدند. به طور کلی، به سکه هایی که بعد از سال ۱۳۷۰ ضرب شدهاند، سکه طرح جدید یا سکه امامی گفته می شود.

سکه یک گرمی چیست ؟

در بین سکه های بهار آزادی، سکه یک گرمی از سال ۱۳۹۰ به بعد ضرب گردیده است. در این راستا بانک مرکزی تصمیم به ضرب سکه ای جدید با عیار بیشتر نسبت به پارسیان (عیار سکه یک گرمی ۲۲ است در حالی که عیار سکه پارسیان ۱۸ است) گرفت. این اقدام با رعایت استانداردهای ضرب سکه و در راستای تامین نیاز افرادی که خواهان ضرب سکه یک گرمی با قیمت مناسب تر و عیار بیشتر نسبت به پارسیان بودند، اتخاذ گردید.

سکه

قانون ضرب سکه طرح جدید

با توجه به ماده ۵ قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی(ره)، بانک مرکزی ایران موظف شد که تصویر پایه گذار نظام جمهوری اسلامی ایران را بر یک طرف سکه بهار آزادی به گونه ای مناسب منقش نماید. بنابر پیشنهاد بانک مرکزی و موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند ۲ قانون اصلاح قانون ضرب مسکوک طلا، هییٔت وزیران در جلسه خرداد ماه ۱۳۷۰ با ضرب سکه را با مشخصاتی مشتمل بر “عیار طلا: ۹۰۰ در هزار؛ وزن سکه: ۸.۱۳ گرم؛ قطر سکه: ۲۲ میلیمتر؛ یک روی سکه مزین به تصویر حضرت امام و قید سال ضرب(۱۳۷۰) ؛ یک روی سکه تصویر بارگاه حضرت امام رضا علیه السلام و قید عبارت”بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران” در بالای تصویر و عبارت “بهار آزادی”، تصویب نمود.

تمایز سکه بهار آزادی و سکه امامی ؟

به تمامی سکه هایی که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ ضرب شده اند، سکه بهار آزادی یا سکه طرح قدیم گفته می شود. به سکه هایی که بعد از سال ۱۳۷۰ تاکنون ضرب شده اند، سکه طرح جدید یا سکه امامی گفته می شود. این دو سکه از نظر وزن و عیار طلا هیچ فرقی با هم ندارند. فقط سال ضرب آنها متفاوت است. هر دو سکه امامی و بهار آزادی عیار ۹۰۰ و وزن ۸.۱۳ گرمی دارند.

آیا بین سکه طرح قدیم و سکه طرح جدید تفاوتی وجود دارد ؟

پس از انقلاب اسلامی، سکه بهار آزادی به دو شکل ضرب و توزیع شده است. یکی سکه بهار آزادی که از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ ضرب شده است که به آن سکه طرح قدیم میگویند. تصویر یک روی این سکه، سه بار نام حضرت علی(ع) در داخل یک شش ضلعی نوشته شده است. در زیر آن هم عبارت”بانک ملی ایران” دیده میشود. تصویر پشت سکه هم بارگاه امام رضا(ع) به همراه عبارت”نخستین بهار آزادی” است. اما از سال ۱۳۷۰ ضرب سکه بهار آزادی با طرح جدید شروع شد که به سکه امامی معروف هستند.

این نوع سکه که به عنوان سکه تمام طرح جدید در بازار عرضه میشود، تصویر یک طرف آن بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) و تصویر طرف دیگر آن هم بارگاه امام رضا (ع) است. برخلاف باور عموم مردم، سکه های طرح قدیم و سکههای طرح جدید هر دو متعلق به دوران پس از انقلاب هستند. این دو نوع سکه از نظر وزن و عیار هیچ تفاوتی ندارند و هر دو با عیار ۹۰۰ در هزار و وزن هشت ممیز سیزده گرم ضرب شده اند.

سکه

کاربرد سکه طلا

از سکه طلا به عنوان پس انداز، هدیه در جشن ها و مهمانی ها، اعیاد ملی و مذهبی، مراسم ازدواج، تجلیل، تودیع، اعطای جوایز ورزشی، مسابقات و المپیادهای علمی و سایر مناسبتها استفاده میشود. جشنواره ها مهمترین رویدادهایی هستند که معمولاً در آنها سکه طلا اهدا میشود. در سالهای اخیر در ایران سکه طلا به یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایه گذاری تبدیل شده است. خرید سکه، خرید طلا، فروش سکه و فروش طلا در هر زمانی ممکن است بنابراین محصول و کالایی کم ریسک و با سود بالا محسوب میشود. مهمترین دلیل محبوبیت انواع سکه طلا در میان ایرانی ها، فروش آسان آن با سود بالا است. سکه مثل طلای زینتی نیست که هنگام فروش اجرت و سود و مالیات از آن کم شود. بعلاوه، قیمت آن هم با افزایش ارزش طلای جهانی زیاد میشود.

در دهه های هفتاد و هشتاد خورشیدی بسیار مرسوم بود که خانواده ها با کوچکترین پولی که دستشان میآمد، یک سکه تمام میخریدند و کنار میگذاشتند. یا حتی برخی از خانواده ها هر سال به مناسبت تولد فرزند خود یک سکه طلا کنار میگذاشتند. تا وقتی به سن ازدواج رسید، سرمایه ای ارزشمند برای آغاز زندگی خود داشته باشد.

اما به تدریج، با افزایش سرسام آور قیمت سکه تمام این رسم ها از بین رفت و سکه های گرمی و کارتهای هدیه جای سکه طلا را گرفتند. در حال حاضر، اصلی ترین کاربرد سکه طلا در ایران، استفاده از آن به عنوان کالای سرمایه ای با نقدشوندگی بالاست. گفتنی است جواهری جلوه مفتخر است در خصوص فروش حضوری سکه، فروش آنلاین سکه و خرید سکه حضوری و همچنین فروش حضوری طلا، فروش آنلاین طلا و سایر مصنوعات مرتبط با طلا خدماتی را به همراهان و مشتریان عزیز خود ارایٔه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *