خرید طلا, طلا و جواهر

اهمیت فاکتور خرید طلا و فروش طلا (۲)

فاکتور خرید طلا

اهمیت فاکتور خرید طلا و فروش طلا (۲): بر اساس قوانین اتحادیه طلا و جواهر، تمامی طلا فروشی‌ها موظف به ارائه فاکتور طلا به خریداران هستند. فرقی هم نمی‌کند که طلا چه وزنی داشته باشد. حتی برای طلایی با وزن کمتر از یک گرم هم باید فاکتور فروش صادر شود. خریداران هم هنگام خرید طلا باید از فروشنده درخواست فاکتور کنند و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند. توجه داشته باشید که هنگام خرید طلا و محصولات آن به عنوان هدیه حتما باید فاکتور طلا به نام صاحب هدیه تهیه شود.

فاکتور طلا برابر است با خود طلا

حال که متوجه شدیم ارزش فاکتور طلا دست کمی از خود طلا ندارد و کسی طلاهای پر زرق و برق بدون فاکتور را خریداری نخواهد نکرد. توصیه می‌کنیم مراقب فاکتور طلاهای خود باشید و در جایی مطمئن از آن‌ها نگهداری کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم از فاکتورهای خود عکس بگیرید تا اگر فاکتور طلا گم شد حداقل عکس آن را داشته باشید تا در هنگام فروش و تعویض طلاهایی که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید دچار دردسر نشوید.

علاوه بر همه این‌ها بهتر است اگر طلایی را برای کسی به عنوان هدیه یا کادو می‌خرید، فاکتور آن قطعه طلا را به نام خود شخص بگیرید و حتماً آن را با قطعه طلا به او بدهید. ( نگران آن نباشید که او از طریق فاکتور طلا، بهای کادوی شما را متوجه شود. فراموش نکنید طلا در هر لحظه خود گرم به گرمش با ارزش است! با ارائه دادن فاکتور، هدیه‌ گرانبهای او را با ارزش‌تر کرده‌اید)

بهترین انتخاب ها برای سرمایه گذاری

نگهداری از فاکتور طلا

فاکتور، سند طلای شماست. بهترین کار برای نگهداری آن این است که یک پوشه کوچک برای نگهداری فاکتورها تهیه کنید و همه آنها را درون پوشه در کمد یا کشوی مدارک نگهداری کنید. برای اطمینان بیشتر، می‌توانید به محض خرید طلا از فاکتور آن عکس بگیرید و در موبایل یا کامپیوتر خود ذخیره کنید. حتما هنگام خرید هدیه طلا، فاکتور را به نام دریافت‌کننده هدیه بگیرید. یک توصیه دیگر اینکه طلا و فاکتور طلا را در یک جا نگهداری نکنید. چرا؟ چون اگر کسی قصد سرقت طلا را داشته باشد، حداقل دستش به فاکتور طلا نرسد چون در اینصورت می‌تواند قانونی و بدون دردسر، طلای دزدی را بفروشد.

خرید طلا بدون فاکتور ممنوع

براساس رویه های جاری اتحادیه طلا و جواهر و رئیس اتحادیه جناب آقای محمدولی هر فروشنده‌ طلا باید برای هر قطعه طلایی که می‌فروشد به خریدار طلا فاکتوری معتبر ارائه دهد.  هیچ دلیلی برای عدم ارائه فاکتور خرید طلا وجود ندارد. حواستان باشد! به هیچ عنوان از این طلافروشی‌ها خرید نکنید، چرا که ممکن است این افراد به دلیل وجود برخی مشکلات، نمی‌خواهند مدرک به دست کسی بدهند. پیشنهاد می‌کنیم اگر با چنین طلافروشی مواجه شدید آن را به اتحادیه طلا و جواهر گزارش دهید تا مسئله رسیدگی و تخلفات واحد مربوطه مورد بازرسی قرار گیرد. در این شرایط اگر تخلفی صورت گرفته باشد، حتی امکان پملب واحد متخلف نیز وجود خواهد داشت. اگر فردی به خرید کالای بدون فاکتور بپردازد و پس از آن ادعای خسارت کند، دیگر راهی برای پیگیری موضوع وجود ندارد و کوتاهی از خود فرد است.

هرگز از طلافروشی که فاکتور معتبری برای طلایی که می‌خواهید نمی‌دهد، خرید نکنید چرا که اگر طلا تقلبی یا سرقتی باشد و شما هیچ فاکتوری نداشته باشید پلیس و اتحادیه طلا و جواهر هیچ‎گونه کمکی نمی‌توانند به شما کنند. اما اگر فاکتور معتبری برای هر قطعه طلایی که می‌خرید داشته باشید دیگر نگران نباشید چراکه با داشتن فاکتور دستتان باز است و اگر هم تقلبی در کار بود می‌توانید به اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر شهر خود رفته و از آن طریق موضوع را پیگیری کنید.

آیتم های مهم مندرج در فاکتور فروش طلا

عاقبت خرید طلای بدون فاکتور

شاید بسیاری از شما با خود بگویید که برای طلافروشان چه فرقی دارد که طلا را بدون فاکتور یا با فاکتور بخرند؟ مگر نه اینکه طلا فروشان هر طلایی که می‌خرند را به دست کوره‌های ذوب طلا می‌سپارند و سود خود را می‌کنند! بله ظاهراً حرف شما درست است اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روزی، بدشانسی در خانه طلافروشی که طلاهای بدون فاکتور خریده است را بزند، چه می‌شود؟! یا اگر یک درصد هم شخصی که طلای بدون فاکتور می‌فروشد سارق و طلایی که فروخته است طلایی سرقتی باشد، چه بلایی سر طلافروش می‌آید؟

حال به این فکر کنید سارق دستگیر شود و به جرم خود اعتراف کند و آدرس مغازه‌ طلافروشی که طلاهای بدون فاکتور خریده است را در اعتراف‎نامه‌ خود بنویسد. در این صورت تکلیف آن طلافروش بدشانس چه می‌شود؟! قطعاً طلا فروش دادگاهی می‌شود و به جرم مال خری و خرید جنس سرقتی بدون فاکتور به دستان قانون سپرده می‌شود. اینجاست که می‌گویند دیگر حساب طلافروش با کرام‌الکاتبین است! به همین خاطر است که کمتر طلافروشی پیدا می‌شود که طلای بدون فاکتور بخرد و عطای این کار را به لقایش می‌بخشد. مگر آن‌که مشتری آشنا یا از بستگانش باشد و او را بشناسد و مطمئن باشد آن طلا سرقتی یا قاچاق نیست.

در صورت گم شدن  فاکتور طلا، چه کاری باید انجام دهیم؟

اگر فاکتور خرید طلا را گم کنید، دچار مشکل می‌شوید. اگر برای فروش طلای خود به طلافروش مراجعه کنید چون امکان اثبات این‌که مالک جنس طلا هستید وجود ندارد، طلا از شما خریداری نخواهد شد. مگر این‌که مشتری ثابت یک طلافروشی خاص باشید و طلافروش شما را بشناسد و برایتان فاکتور صادر کند. در غیر این صورت اکثر طلافروشان حاضر به خرید جنس طلای شما نخواهند بود. البته، در صورت گم کردن فاکتور می‌توانید به همان واحدی که طلا را از آن خریداری کرده‌اید، مراجعه و تاریخ دقیق خرید خود را به آن واحد اطلاع دهید. در این صورت واحد فروشنده در لیست فروش تاریخ یاد شده مراجعه و پس از تأیید خرید، برای شما فاکتور المثنی صادر می‌کند. این در حالیست که تاریخ دقیق را بدانید. در غیراین صورت راه‌حلی وجود ندارد.

چگونه طلای بدون فاکتور خود را بفروشیم؟

می‌رسیم به سوال اصلی که هرکسی ممکن است شامل حالش باشد! تکلیف طلاهای بدون فاکتور ما چیست؟ قطعاً هر کسی قطعه طلایی بدون فاکتور در خانه دارد که یا فاکتور آن را گم کرده یا آن قطعه طلا هدیه بوده و فاکتور آن به دستش نرسیده است! در این صورت چاره‌ کار چیست؟ اگر به هر دلیلی تصمیم به فروش طلا داشته باشیم باید چه کار کنیم. در بیانیه اتحادیه طلا و جواهر عنوان شده است”این افراد می‌توانند به طلافروشی‌های زیر نظر اتحادیه که از آن‌ها چندین بار طلا خریده‌اند مراجعه کنند.

آیتم های مهم مندرج در فاکتور فروش طلا

طلا فروش هم موظّف است نشانی کامل و مشخصات کامل و معتبر فرد را ثبت کند تا در صورت وجود هر گونه مشکل از فرد بخواهند که پاسخ‎گو باشد”. البته باید بگوییم هر طلافروشی این کار را نمی‌کند و زیر بار خرید طلا بدون فاکتور نمی‌رود. برای این کار باید از چندین طلافروشی سوال کنید و ببینید کدام یک طلای بدون فاکتور شما را با آن شرایط و به قیمت خریداری می‌کند. راه دیگر این هست که به طلافروشی که شما را می‌شناسد و قابل اعتماد هم هستید، طلای بدون فاکتور خود را بفروشید.

سخن پایانی

صدور فاکتور رسمی برای خرید طلا و مصنوعات مرتبط طلا، طلای آبشده، طلای کم اجرت، سکه و …. از اهمیت زیادی برخوردار است. صدور فاکتور رسمی فروش معامله طلا و سایر کالا، رابطه فروشنده و مشتری را رسمی و قانونی می‌کند. صدور فاکتور معمولا برای مشتری بویژه در صورت بالابودن میزان خرید بسیار مهم می‌باشد. لازم به ذکر است “ایجاد حس اعتماد بین فروشنده و خریدار، ضمانت و گارانتی قابل اعتماد محصول یا خدمات، سهولت در امور قضایی و شکایات احتمالی و کمک به امور مالی کشور و…” از ویژگی های صدور فاکتور رسمی می باشد.

در زمان خرید طلا و سایر کالاها مشتریان به علت‌های گوناگون دوست دارند فاکتور خریدشان را تحویل بگیرند. شاید اصلی ترین دلیل آن‌ها برای این کار اطمینان بیشتر نسبت به فروشنده و فروشگاه می‌باشد. فاکتور رسمی در رابطه با خیلی از کالاها به عنوان برگه ضمانت یا تکمیل کننده آن کاربرد دارد. این فاکتور نشان دهنده تاریخ مبادله محصول و اطلاعات دقیق فروشنده و خریدار است. از این رو اکثر خریداران ترجیح می‌دهند در کنار برگه ضمانت، فاکتور محصولی که خریداری می کنند را هم داشته باشند. از سوی دیگر فاکتور فروش رسمی برگه‌ای قابل پیگیری می‌باشد. با صدور فاکتور این اعتماد برای خریدار به وجود می‌آید که کالای خریداری شده درست با چیزی که در فاکتور نوشته شده است مطابقت دارد.

آیتم های مهم مندرج در فاکتور فروش طلا

لازم به ذکر است با استفاده از فاکتور رسمی که یک برگه قانونی معتبر می‌باشد توانایی پیگیری قانونی وجود دارد. با تکیه بر فاکتور رسمی، خریدار قادر است بر علیه فروشنده که آن را صادر کرده است اقامه دعوی کند. شرکت بنیان آفرینان جلوه(جواهری جلوه) مفتخر است برای آن دسته از مشتریان عزیز که مایلند و همچنین برای وزارت خانه ها، سازمان ها، ادارات و شرکتهایی که «فاکتور رسمی» مورد تایید دارایی را نیاز دارند، براحتی فاکتور رسمی صادر نماید.

بایستی همواره بخاطر داشته باشید در زمان خرید طلا، فروش طلا، خرید طلای کم اجرت، طلای بدون اجرت، خرید سکه، فروش سکه و سایر مصنوعات مرتبط با طلا و همچنین خرید جواهرات مورد علاقه خود به مغازه ها و فروشگاه های معتبر طلا که مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر دارند، مراجعه نمائید تا کمتر در دام سودجویان و فرصت طلبان بیافتید. رئیس اتحادیه طلا و جواهر جناب آقای ابراهیم محمدولی و جناب آقای محمد کشتی آرای. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر همواره بر خرید طلا و جواهر از گالری های دارای مجوز کسب وکار از اتحادیه طلا و جواهر. و نیز سایر مجوزهای مرتبط با حوزه طلا و سایر مصنوعات طلا تاکید می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *