خرید سکه, خرید طلا

در هنگام خرید سکه به چه نکاتی توجه کنیم؟

سکه طلا

در هنگام خرید سکه به چه نکاتی توجه کنیم؟ از سکه طلا به عنوان پس انداز، هدیه در جشن‌ها و مهمانی‌ها، اعیاد ملی و مذهبی، مراسم ازدواج، تجلیل، تودیع، اعطای جوایز ورزشی، مسابقات و المپیادهای علمی و سایر مناسبت‌ها استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر در ایران سکه طلا به یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. خرید سکه، خرید طلا، فروش سکه و فروش طلا در هر زمانی ممکن است بنابراین محصول و کالایی کم‌ریسک و با سود بالا محسوب می‌شود. مهم‌ترین دلیل محبوبیت انواع سکه طلا در میان ایرانی‌ها، فروش آسان آن با سود بالا است.

شرکت بنیان آفرینان جلوه(مجموعه جواهری جلوه) مفتخر است در خصوص فروش حضوری سکه، فروش آنلاین سکه و خرید سکه حضوری و همچنین فروش حضوری طلا، فروش آنلاین طلا و سایر مصنوعات مرتبط با طلا خدماتی را به همراهان و مشتریان عزیز خود ارائه نماید. اگر قصد خرید سکه، فروش سکه و خرید طلا دارید ضروری است به گالری‌های دارای مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر مراجعه نمائید. در مقاله حاضر سعی بر این است به نکات مهم و قابل توجه در زمان خرید سکه شامل انواع سکه طلا، عیار سکه، قیمت سکه، نرخ سکه، اصالت سکه طلا، خرید سکه، فروش سکه، خرید آنلاین سکه و سرمایه گذاری سکه به همراهان عزیز ارائه نمائیم.

سکه

سکه بهار آزادی چیست؟

به تمامی سکه‌هایی که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ ضرب شده‌اند، سکه بهار آزادی یا سکه طرح قدیم گفته می شود. در اولین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سکه‌های طلا منقش به نام حضرت علی(ع) و عبارت “بانک ملی ایران” در یک‌طرف و تصویر حرم امام رضا(ع) و عبارت “اولین بهار آزادی” در طرف دیگر ضرب شد.

سکه امامی چیست؟

بعد از رحلت حضرت امام خمینی(ره)، سکه‌ یادبودی با تصویر امام ضرب شدند. عبارت”اولین بهار آزادی” هم به “بهار آزادی” تغییر کرد. بعد از آن، به جای بانک ملی، بانک مرکزی متولی ضرب این سکه‌ها شد. این سکه‌ها با نام امامی معروف شدند. به طور کلی، به سکه‌هایی که بعد از سال ۱۳۷۰ ضرب شده‌اند، سکه طرح جدید یا سکه امامی گفته می شود.

سکه یک گرمی چیست؟

در بین سکه‌های بهار آزادی، سکه یک گرمی از سال ۱۳۹۰ به بعد ضرب گردیده است. به همین دلیل کمتر بین مردم شناخته شده است. دلیل پیدایش این نوع سکه در چرخه مالی کشور این بود که با افزایش قیمت سکه‌ها و کاهش قدرت خرید سکه و خرید طلا، مردم برای دادن هدیه در مناسبت های مختلف به خرید سکه پارسیان روی آوردند. در این راستا بانک مرکزی تصمیم به ضرب سکه‌ای جدید با عیار بیشتر نسبت به پارسیان(عیار سکه یک گرمی ۲۲ است در حالی که عیار سکه‌ پارسیان ۱۸ است) گرفت. این اقدام با رعایت استانداردهای ضرب سکه و در راستای تامین نیاز افرادی که خواهان ضرب سکه یک گرمی با قیمت مناسب‌تر و عیار بیشتر نسبت به پارسیان بودند، اتخاذ گردید.

عیار سکه طلا؟

عیار، میزان یا واحدی برای تعیین خلوص طلا است. برای تعیین خلوص سکه بهار آزادی باید به دنبال عیار آن باشیم. در واقع به نسبت طلای استفاده شده در هر قطعه طلا به وزن کل آن قطعه عیار گفته می‌شود. عیار طلای خالص برابر با ۱۰۰۰ در نظر گرفته می‌شود. در یک کیلوگرم طلا ۱۰۰۰ گرم طلای خالص وجود دارد. طلای ۲۴ عیار یعنی طلایی که کاملا خالص است. با توجه به اینکه هیچگاه طلایی با این عیار وجود ندارد شمش‌ها با عیار ۹۹۹.۹ معامله می‌شوند.

زمانی که می‌گوییم عیار سکه ۹۰۰ است، منظور این است که در هر یک کیلوگرم آلیاژ استفاده شده برای سکه ۹۰۰ گرم آن طلای خالص است و ۱۰۰ گرم باقیمانده آن آلیاژهای دیگر می باشد. در واقع سکه‌های طلا ۲۲ عیار هستند. عیار سکه تمام بهار آزادی(اعم از طرح قدیم و جدید)، مطابق با استاندارد بانک مرکزی و معادل ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است.

وزن سکه طلا ؟
  • وزن یک سکه بهار آزادی(یک سکه امامی طرح جدید) معادل ۸ گرم و ۱۳۳ سوت:۸.۱۳۳ گرم
  • وزن نیم سکه بهار آزادی معادل۴ گرم و ۰۶۶/۰ سوت:۴.۰۶۶ گرم
  • وزن ربع سکه بهار آزادی معادل ۲ گرم و ۰۳۳/۰ سوت: ۲.۰۳۳ گرم

سکه

اهمیت وکیوم سکه

موضوع وکیوم‌کردن سکه به چند دهه قبل برمی‌گردد. در آن زمان، صرافی‌ها و سکه‌فروش‌های معتبر برای اینکه خیال مشتری را از اصل بودن سکه راحت کنند، کارت ویزیت خود را همراه با سکه طلا به مشتری ارائه می‌دادند. این کارت ویزیت در آن‌زمان حکم فاکتور سکه طلا را داشت و مشتری هم خیالش راحت بود. این روال همین‌طور ادامه پیدا کرد تا اینکه صرافی‌ها تصمیم گرفتند برای افزایش اعتبار سکه و زیبائی بیشتر کارشان، سکه‌ها را روی کارت‌های ویزیت خود پرس کنند.

این روند تا جائی پیش رفت که در حال حاضر تمامی سکه‌های بانکی فقط به صورت وکیوم‌شده خرید و فروش می‌شوند. یعنی این سکه‌های وکیوم‌شده در بین عموم به‌قدری اعتبار پیدا کرده که مردم تصور می‌کنند اگر سکه وکیوم نداشته باشد، معتبر نیست. اما این باور صحت ندارد و تمامی سکه‌های باز و بدون وکیوم که توسط بانک مرکزی ضرب شده‌اند نیز همان وزن و عیار سکه‌های وکیوم را دارد.

تفاوت سکه‌های بانکی و غیر بانکی؟

سکه‌های غیربانکی اعتبار ندارند و بسیار ارزان‌تر خرید و فروش می‌شوند. بنابراین توصیه براین است حتماً در زمان خرید سکه‌، سکه بانکی خریداری شود تا موقع فروش سکه با مشکلی مواجه نشوید. سکه‌های بانکی و غیر بانکی از نظر ظاهر و طراحی با هم متفاوت هستند. در سکه‌های غیر بانکی طرح بارگاه امام رضا(ع) نامنظم است و سکه تاب دارد. اما مهم‌ترین فرق آنها این است که وزن سکه بهار آزادی بانکی همیشه ثابت است. وزن سکه‌های غیربانکی ممکن است متفاوت و کمتر از حد استاندارد باشد.

مشکلات خرید سکه بدون فاکتور چیست؟

خرید سکه طلا و فروش سکه طلا در بازار بدون فاکتور اتفاق می افتد. در نتیجه سود طلافروشان مستقیم به آن اضافه می‌شود. همین سبب می‌شود که خرید سکه بدون فاکتور اتفاق بیفتد. اما نیازی به نگرانی نیست چرا که انواع سکه‌ توسط بانک مرکزی ضرب و از اعتبار لازم برخوردار است.

مالیات بر خرید سکه و فروش سکه

در ۱۳ خرداد ۱۳۹۸، مسئولان ارشد سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات بر سکه، خرید سکه و فروش سکه‌ را به عنوان یک شغل تعریف کرده‌اند که بر اساس آن هرکسی غیر از صرافان هم خرید سکه و فروش سکه می‌کند و از این محل درآمدی دارد باید مالیات پرداخت کند.

تقلبی بودن سکه‌ طلا

ضرب سکه طلا بنا بر تصویب شورای پول و اعتبارمنحصراً بر عهده بانک مرکزی ایران است. با این حال عده‌ای به عرضه سکه‌ تقلبی یا در اصطلاح”غیر بانکی” اقدام می کنند. مسئله ضرب و توزیع سکه‌ تقلبی، مسئله جدیدی نبوده و سالهاست که سودجویان در این زمینه فعال بوده و از این راه سودهای کلان نیز به دست آورده‌اند. ضرب سکه‌ طلای تقلبی کار چندان سختی نیست.

چرا که هر کس با اندک تخصص و شناختی از بازار طلا و آلیاژ فلزات مختلف، با سفارش ساخت دستگاهی برای قالب‌گیری انواع سکه می‌تواند هرگونه فلزی را در ابعاد و اندازه سکه‌های طلای مرسوم در بازار، ضرب کرده و با آبکاری الکتریکی و روکش طلا روانه بازار کند. پلمب و وکیوم این سکه‌ها با مشخصات طلا فروشی‌های معتبر و صاحب نام، تقلب دیگری است که فروش سکه‌های تقلبی را برای این افراد ساده‌تر می‌کند. با توجه به موضوع فوق ضروری است در هنگام خرید سکه و فروش سکه به فروشگاههای دارای نشان اعتماد و دارنده مجوز از اتحادیه طلا و جواهر و همچنین سایر مراجع مرتبط با موضوع طلا و سکه اقدام نمانید.

سکه و سرمایه گذاری؟

سکه طلا به دلیل ارزش ذاتی آن، کالایی کم ریسک بشمار می آید. به علاوه، در مقایسه با سایر دارایی‌ها(نظیر املاک و مستغلات)، از خاصیت نقدشوندگی بسیار بالاتری برخوردار است. سکه طلا را می‌توان در هر زمان و موقعیتی به فروش رساند. معمولاً متوسط بازدهی از خرید عمده سکه طلا و فروش عمده سکه طلا، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد در سال است. از مزایای سرمایه‌گذاری بر روی سکه طلا می‌توان به مواردی از جمله قابلیت نقدشوندگی بالا، قابلیت خرید سکه بسته به میزان سرمایه، عدم وجود محدودیت زمانی برای خرید سکه، خطرپذیری پایین در خرید و فروش سکه و فاقد دستمزد ساخت و مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد.

سکه طلا به عنوان کالایی سرمایه‌ای برای حفظ ارزش پول مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخشی مهمی از سرمایه و پس‌انداز مردم ایران در قالب سکه طلا است. با توجه به نقش با اهمیت سکه به عنوان کالایی سرمایه‌ای، بانک‌ها نیز بخشی از سرمایه‌ها و نقدینگی خود را به سکه(به عنوان پشتوانه پولی و سرمایه مطمئن) تبدیل می کنند.

سکه

کلام آخر

زمانی که قصد خرید سکه طلا دارید حتما تلاش کنید تا سکه طرح جدید با ضرب سال ۱۳۸۶ به بعد را خریداری کنید. بایستی همواره بخاطر داشته باشید در زمان خرید سکه و فروش سکه به مغازه ها و فروشگاه های معتبر و مجاز فروش سکه و فروش طلا که مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر یا مراجع ذیربط دارند، مراجعه نمائید تا کمتر در دام سودجویان و فرصت طلبان بیافتید. بنابراین اعتماد و اطمینان به محل خرید سکه طلا موضوع حائز اهمیت است که خریدار سکه طلا بایستی بدان توجه کافی داشته باشد. موضوعی که رئیس اتحادیه طلا و جواهر جناب آقای محمدولی همواره بر خرید سکه و خرید طلا از گالری های دارای مجوز کسب وکار از اتحادیه طلا و جواهر تاکید دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *