خرید طلا, طلا و جواهر

خرید طلای آبشده سرمایه گذاری مطمئن

آبشده

طلای آبشده سرمایه گذاری مطمئن : به طور عام و طلای آبشده بطور اخص به دلیل ارزشمند بودن، نقدشوندگی، بازدهی خوب و حفظ ارزش پول با گذشت زمان می تواند به عنوان یکی از روش های مطمئن و جذاب سرمایه گذاری بشمار آید. اما سرمایه گذاری در زمینه طلای آبشده مستلزم آگاهی، شناخت طلا و داشتن دانش و اطلاعات کافی است. بدیهی است تشخیص طلای آبشده اصل از طلای آبشده بدل، ضمانت اصل بودن طلای آبشده و همچنین عیار طلای آبشده برای خرید و سرمایه گذاری بسیار مهم هستند.

در این راستا ضروری است در زمان خرید طلای آبشده از طلافروشی های دارای مجوز کسب و کار، دارای نماد و نشان اعتماد و همچنین پروانه کسب از اتحادیه طلا و جواهر اقدام نمائید.

اینکه طلای آبشده  ( Scrap Gold ) چیست؟ این نوع طلا چه ارزشی دارد؟ آیا خرید طلای آبشده و سرمایه گذاری آن منطقی است؟ میزان عیار طلای آبشده چقدر است؟ نحوه تشخیص طلای آبشده اصل؟ آیا طلای آبشده می تواند نوعی سرمایه گذاری ایده آل باشد ؟

خرید طلای آبشده با هدف افزایش میزان سرمایه موضوع قابل تاملی است. در سال های اخیر و با ایجاد تنوع در مدل های سرمایه گذاری، مردم بیش از گذشته به خرید طلای آبشده علاقمند شده اند. در کنار بسیاری از افراد که از طلا تنها به عنوان زیورآلات استفاده می کنند، افراد زیادی هم هستند که خرید طلا یا خرید سکه را با هدف سرمایه گذاری برای آینده انجام می دهند. سوالی که ذهن علاقه مندان به طلا، جواهر و سایر مصنوعات مرتبط با طلا را مشغول کرده، این است که اصولآ خرید طلای آبشده مقرون به صرفه است؟ آیا اساسآ خرید طلای آبشده می تواند نوعی سرمایه گذاری با ارزش بشمار آید؟

طلای آبشده چیست ؟

به طلایی که ذوب شده است، طلای آبشده میگویند. طلای آبشده ممکن است از ذوب کردن شمش و یا از ذوب طلا و جواهرات قدیمی و دست دوم و متفرقه بدست بیآید. منظور از طلای متفرقه جواهرات دست دوم و شکستهای است که به طلا فروشیها فروخته می شود. طلافروشان برای اینکه این نوع از طلاها بلا استفاده نماند و دوباره وارد چرخه تولید و اقتصاد شود، آنها را به کارگاه ارسال و در آنجا با کورههای مخصوص ریخته گری طلا و جواهرات ذوب میکنند تا طلای ذوب شده مجدد به پروسه بازار برگردد. دلیل این نامگذاری این است که شکل طلاها و عیارهای آنها با هم فرق دارد.

به همین دلیل همه طلاها با هم ذوب میشوند. عیار دقیق این گونه طلاها پس از ذوب و ری گیری مشخص میشود. لازم به ذکر است برای خرید و فروش این نوع طلا هیچ گونه مالیاتی تعلق نمی گیرد. اجرت ساخت ندارد. تنها کارمزد ناچیزی به آن تعلق می گیرد . این روزها صحبت از خرید طلای آبشده و فروش طلای آبشده زیاد شنیده می شود. اینکه طلای آبشده به عنوان یکی از بازارهای پر سود و شناخته شده است شکی وجود ندارد. ممکن است به شما پیشنهاد داده شود اگر پول دم دست دارید، آن را به طلای آبشده تبدیل کنید. و با خرید طلای آبشده سود خوبی کسب نمائید. اما اگر بدون شناخت و بدون توجه به نکات مهم، وارد خرید طلای آبشده و فروش طلای آبشده شویم، بدون شک متضرر می شویم.

عیارطلای آبشده چقدر باید باشد ؟

طلای ذوب شده اغلب از ذوب کردن زیورآلات فرسوده بدست میآید. از آنجا که عیار زیورآلات و مصنوعات طلا در ایران ۱۸ است. طبیعتا عیار طلای آبشده هم بایستی ۱۸ باشد. البته ممکن مقدار آن کمی کمتر یا بیشتر باشد. آنچه در خرید طلای آبشده بایستی خیلی مورد توجه قرار گیرد، این اینکه به فروشگاه ها و گالری های مورد اعتماد و دارای مجوز از اتحادیه طلا و جواهرات مراجعه نمود. بدیهی است با توجه به آبشده بودن طلاهای مختلف احتمال تقلب بخصوص در عیار این نوع طلا بسیار زیاد است . مهمترین ویژگی طلای آبشده، خلوص آن است. خلوص آبشده مشخص میکند که چه مقدار از آن طلای خالص است و چه مقدار از دیگر فلزات ساخته شده است. خلوص طلا با عیار مشخص میشود. بیشترین خلوص طلا هم ۲۴ عیار است یعنی طلا کاملا خالص و بدون هیچ فلز دیگری است.

آبشده

 

تعیین عیار طلای آبشده یا ریگیری طلای آبشده ؟

موضوع مهم دیگری که در طلای آبشده بایستی مورد توجه قرار گیرد، ریگیری طلای آبشده است. ریگیری اقدامی ست که از طریق آن عیار طلای آبشده مشخص و کدی روی آن قطعه طلا حک می گردد. با تخصیص کد می توان از تقلبی نبودن طلای آبشده اطمینان حاصل نمود. برای تخمین عیار طلای آبشده، مقدار بسیار کوچکی ( کمتر از نیم گرم ) از طلای آبشده را با قیچی برش میدهند و به ری گیری می دهند. پس از انجام آزمایشات روی این قطعه کوچک، عیار مشخص میشود.

این قطعه را در پاکتی قرار میدهند و شماره رسیدی را روی آن درج میکنند که شماره رسید و قبض ری گیری را روی طلای آبشده درج و اصطلاحا انگ میزنند. لذا انگ همان شماره روی طلای آبشده است. برای خواندن وزن و عیار طلای آبشده، عدد بالای خط وزن به گرم و در پایین عیار آن است. درواقع انگ زدن حک کردن عیار و کد ریگیری روی طلا آبشده است .

انواع طلای آبشده ؟

خرید و فروش طلای آبشده در دو نوع طلای آبشده معمولی و شمش انجام می شود. عیار طلای آبشده معمولی که از ذوب کردن طلاهای دست دوم و متفرقه به دست میآید، کمتر از ۹۰۰ بوده و مظنه این نوع طلا در بازار تعیین می شود.

طلای آبشده شمش که طلای تیزآبی نیز به آنها گفته می شود از عیار بالای ۹۰۰ برخوردارند. این نوع طلاها در رتبه دوم معاملات بازار طلا قرار دارند. قیمت خرید هر مثقال از این طلا چیزی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان بیشتر از مظنه بازار می باشد. همچنین قیمت فروش این نوع طلا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان بالاتر از مظنه بازار می باشد. بدیهی است این نوع طلای آبشده به عنوان یکی از بهترین معاملات خرید طلا و فروش طلا به شمار میرود .

آبشده

تفاوت طلای آبشده و طلای خام یا شمش طلا ؟

یکی از تفاوتهای مهم و اصلی میان طلای آبشده با طلای خام در میزان عیار آنها است. طلای آبشده همان طلای ۱۸ عیار است که از ذوب طلای دست دوم به دست میآید. طلای خام یا شمش همان طلای ۲۴ عیار است. حتی طلای خام را همان شمش طلا نیز میدانند. طلای خام دارای درصد کمتری از ناخالصیها است. در مقابل، طلای آبشده ممکن است دارای درصدی از ناخالصی ها باشد. چگونگی معاملۀ طلای آبشده هم میتواند یکی از تفاوتهای بارز میان این دو نوع طلا باشد.

برای خرید طلای آبشده نیازی نیست تا هزینهای اضافی بابت اجرت آن پرداخت کنید. اما برای خرید طلای خام باید هزینهای را برای اجرت پرداخت کنید. زمانی که طلای آبشده خریداری میکنید، میتوانید مقدار بیشتری از طلا را داشته باشید. تفاوت دیگر این دو نوع طلا در شکل آنهاست. طلای آبشده در اشکال مختلف موجود است و هیچ قاعدهای ندارد در حالی که شمش، بین الملی است و دارای وزن و ابعاد مشخصی است. در مجموع طلای آبشده نیاز به اجرت ندارد و برای سرمایه گذاری مناسب است .

یافتن پاسخی منطقی به با صرفه بودن خرید طلای آبشده اگر تجربه خرید طلا داشته باشید حتما میدانید که طلافروشان در هنگام فروش طلا مبلغی تحت عنوان اجرت ساخت و مالیات از شما دریافت میکنند. مهمترین مزیت طلای آبشده این است که هیچ کدام از این موارد شامل آن نمی شود.

مزیت دیگر طلای آبشده این است که میتوانید آن را به هر شکلی در بیاورید. اگر از قبل طلای آبشده خریداری کرده باشید میتوانید آن را به یک کارگاه طلاسازی بدهید تا طلای آبشده را به شکل دلخواه شما در بیآورد. بنابراین هم طلای دلخواه خود را بدست می آورید. هم به دلیل خرید طلای آبشده قبلی در قیمت پایینتر نسبت به قیمت و مظنه روز، منفعت بیشتری حاصل می کنید.

نکات مهم در سرمایه گذاری و خرید طلای آبشده

طلای آبشده را حتما از فروشگاههای معتبر و طلافروشان زیر نظر اتحادیه طلاو جواهر خریداری کنید. موضوعی که رئیس اتحادیه طلا و جواهر جناب آقای محمدولی بر آن تاکید می کنند. طلای آبشده ممکن است ناخالصی داشته باشد و عیار آن بسیار پایین باشد. برای بررسی عیار طلای آبشده دو راه وجود دارد یکی اینکه توسط فردی ماهر و حرفه ای طلای آبشده قیچی و یا طلای آبشده از اول ذوب شده و دوباره انگ زده شود تا از عیار آن مطمئن شوید .

ریگیری آزمایشی است که بواسطه آن عیار طلای آبشده مشخص و کدی روی قطعه طلا حک می شود. با این اقدام میتوان از تقلبی نبودن طلای آبشده مطمئن شد . نکته مهم دیگر مشخصاتی است که روی قالب طلای آبشده حک می شود. قالبهای طلای آبشده مخصوص هر کارگاهی است که طلا در آنجا ذوب میشود. نام کارگاه بایستی روی طلای آبشده قرار بگیرد که خود اعتباری برای طلای آبشده بشمار می آید.

آبشده

سخن آخر

بسیاری از مشتریان مجموعه جلوه پس اندازشان را بصورت طلای آبشده نگه می دارند و این روش جایگزین بسیار عالی است برای طلای اقساطی. هر فردی می تواند ماهانه مقدار گرم طلای آبشده در حد توان خود را خریداری نماید. هر زمان این مقدار گرم به حد نصاب مورد نظر خریدار و مشتری رسید می تواند به ازای طلای خریداری شده، طلای ساخته شده جدید و یا طلای آبشده بصورت حک ری و أنگ دریافت نماید .

از فواید سرمایه گذاری در طلای آبشده می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– خریدار می تواند روزانه یا ماهانه با حداقل مبلغ هم، طلای آبشده بخرد.
– طلای آبشده، اجرت بسیار ناچیزی دارد .
– طلای آبشده، مالیات ندارد.
– آبشده، سود ۷ ٪ ندارد.
– خریدار هر زمان که بخواهد بسرعت و سهولت می تواند طلای آبشده را به قیمت مظنه روز بفروشد بدون کسر هیچ مبلغی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *