خرید طلا, طلا و جواهر

معنی اعداد و نماد های حک شده روی طلا

اعداد و نماد های روی طلا

معنی اعداد و نماد های روی طلا: اما آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده اید اعدادی که بر روی طلا حک می شود چه معنا و مفهومی دارد؟ تمامی افرادی که قصد خرید طلا و جواهر را دارند، در زمان خرید طلا بر روی آن ها کدهایی را مشاهده می کنند که ممکن است برایشان سوال برانگیز باشد. بر روی طلا و جواهرات، کدهایی حک می شوند که به اصطلاح آن ها را “انگ” می نامند.

هر کدام از این کدهای حک شده، معنای خاص خود را به همراه دارند که می توانند اطلاعاتی مانند اینکه طلا و جواهر مورد نظر از چه فلز گران بهایی، دارای چه عیاری و اینکه ساخت کدام کشور و یا کدام شرکت و یا برندی طراحی و تولید شده است را به ما بدهد. تمامی این مصنوعات طلا، لازم است که کد شناسایی داشته باشند تا از هرگونه فروش جنس تقلبی از طرف سازنده جلوگیری شود. اعداد و نماد های روی طلا

طلا به دلیل ارزش ذاتی آن در کنار کالای زینتی و زیبایی به عنوان یکی از روش های سرمایه گذاری مطمئن محسوب می شود اما اطلاع از میزان عیار طلا و تشخیص طلای اصل از طلای بدل در زمینه خرید طلا از اهمیت زیادی برخوردار است. خرید طلا یا سکه از جای مورد اعتماد و دارندگان مجوز از اتحادیه طلا و جواهر، شناخت کافی از ابزارهای تشخیص اصالت طلا و مشورت با افراد صاحب صلاحیت و فعال در حوزه کسب وکار طلا و سکه بسیار مهم و ضروری است.

همراهان عزیز جلوه می توانند برای خرید طلا با اعیار مطمئن و با تضمین اصالت، از تمام محصولات شرکت بنیان آفرینان جلوه (مجموعه جواهری جلوه) و کالکشن مختلف در سایت جلوه دیدن فرمایند. اگر قصد خرید طلا، فروش طلا، خرید طلای کم اجرت و خرید طلای بدون اجرت، خرید سکه و فروش سکه در مناسبت های مختلف دارید کافی است سری به گالری‌های دارای مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر بزنید. یکی از مباحث مهم روش ها و چگونگی تشخیص طلای اصل از طلای بدل و هم چنین عیار طلا بویژه در زمان خرید طلا می باشد.

چگونه بفهمیم کالای ما طلا، نقره یا پلاتین است؟

تشخیص اینکه طلایی که خریداری می کنید، طلا با خلوص بالا و یا ناخالص است، کاری دشوار به نظر می رسد. اما، نگران نباشید، چند راه وجود دارد که می توانید برای تعیین نوع فلز خود انجام دهید. با کمی دقت می توانید اعداد یا حروفی را بر روی فلز طلا و جواهر ببینید که شما را در دانستن نوع و کیفیت آن یاری می دهند.

آیا کد طلا اصل بودن آن را تضمین می‌کند؟

این کد ثابت ‌کننده این نیست که محصول واقعا طلا یا روکش طلاست. گاهی اوقات برای طراحی طلا و جواهر فقط از روکش طلا استفاده شده است. البته در این موارد، سازنده موظف است تا از این کد ها استفاده کند تا برای مشتری مشخص باشد که کالای دلخواهش از فلزی دیگر ساخته شده و در نهایت با فلز طلا روکش شده است و یا قطعه تماما با طلا پر و ساخته شده است. پس در هنگام خرید طلا علاوه بر کد به نشانه های دیگر نیز توجه کنید.

اعداد و نماد های روی طلا

معنای اعدادی که روی طلا درج می شود:

بر روی هرگونه مصنوع طلا، دو نوع کد وجود دارد که یکی از آن ها کد عیار طلا و دیگری هم برند سازنده آن است. اعداد مشخصه و حک شده بر روی طلا، خلوص این فلز گرانبها را به شما می گویند. اولین چیزی که باید به دنبال آن باشید، شکل تمبری از اعداد است. بر روی اکثر طلا های کشور های مختلف، یک شکل مستطیلی با گوشه های صاف شده که عددی در وسط آن حک شده، بلافاصله به شما می گوید که جنس فلز از طلا است. اعدادی که بر روی فلز جواهر شما از طلا حک شده، نشان دهنده جنس فلز و عیار آن است. حرف K به معنای عیار طلا که عددی با آن همراه است. عددی سه رقمی که درصد طلای خالص را در قطعه شما را مشخص می کند. به طور مثال: طلای  K18 را به صورت عدد ۷۵۰ حک می کنند.

معنای حروفی که روی طلا درج می شود:
  • حرف G و P بر روی طلا

اگر حرف G را بر روی طلای خود دیدید، بدانید که مخفف Gold  است به معنای طلا و اگر حرف P را دیدید، مخفف Plate  است به معنای روکش طلا. روکش طلا “GP” به معنای این است که طلا و جواهر ما از جنس طلا نیست و فقط روکش طلا دارد.

  • حروف اول اسامی شهر های ایران

برای مثال، طلایی را که در تهران تولید می شود را با حرف انگلیسی “T” مشخص می کنند. به این وسیله می توانید زمانی که طلایی را خریداری می کنید و با کد T488 روبرو می شوید، به راحتی متوجه شوید که این طلا در تهران تولید شده و عدد ۴۸۸ هم شماره کارخانه و یا کارگاه تولید کننده آن در سازمان استاندارد و اتحادیه کشوری طلا و جواهر است.

معنی اعداد و نماد های روی طلا

اعداد و نماد های روی طلا

  • حروف اول رنگ جواهرات طلا

کد هایی که با حروف W،Y و P مشخص می شوند، به ترتیب نشان دهنده رنگ زرد، سفید و صورتی یا رزگلد در طلا هستند

  • عیار به صورت عدد

یکی از کدهایی که بر روی طلا حک می شوند، کد “عیار” طلا است.

۱۴ عیار:  از ۱۴ واحد طلا و ۱۰ واحد فلزات دیگر تشکیل شده و خلوص آن ۵۸.۳٪ است.

۱۸ عیار:  از ۱۸ واحد طلا و ۶ واحد فلزات دیگر تشکیل شده و خلوص آن ۷۵٪ است.

۲۴ عیار: از ۲۴ واحد طلا و از هیچ گونه فلزات دیگری تشکیل نشده و خلوص آن ۹۹.۹۹٪ است.

 

اعداد و نماد های روی طلا

سخن آخر

اعتماد و اطمینان به محل خرید طلا(گالری، کارگاه، بنکداری و…)موضوع حائز اهمیت است که خریدار طلا بایستی بدان توجه کافی داشته باشد. بایستی همواره بخاطر داشته باشید. در زمان خرید طلا، فروش طلا، خرید طلای کم اجرت، طلای بدون اجرت، خرید سکه، فروش سکه و سایر مصنوعات مرتبط با طلا. و همچنین خرید جواهرات مورد علاقه خود به مغازه ها و فروشگاه های معتبر طلا. که مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر دارند، مراجعه نمائید.

سازندگان طلا و جواهرات موظفند با توجه به استانداردهای جهانی. اعداد مربوط به عیار طلا و رنگ طلا را روی طلا درج نمایند. تا مشتریان و خریداران بتوانند با توجه به این اعداد و نمادها، به اطلاعات کافی دسترسی پیدا کرده. و با اعتماد بیش‌تری خرید نمایند.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که ضمن خرید از برندها و گالری‌های معتبر طلافروشی. با بهره‌گیری از روش‌های تشخیص اصل یا تقلبی بودن طلا می‌توان انتخاب مطمئن‌تری داشت. آقای ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر همواره بر خرید طلا و جواهر از گالری های دارای مجوز کسب وکار. از اتحادیه طلا و جواهر و نیز سایر مجوزهای مرتبط با حوزه طلا و سایر مصنوعات طلا تاکید می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *