خرید طلا, طلا و جواهر

اجرت ساخت طلا، میزان و نحوه محاسبه

اجرت طلا

اجرت ساخت طلا، میزان و نحوه محاسبه: خرید طلا یکی از لذت بخش ترین خریدهاست. اما وقتی برای خرید طلا به طلا فروشی مراجعه کرده و طلای خاصی را تقاضا می کنیم، فروشنده پس از محاسبه مبلغ نهایی طلا، آن را اعلام می کند تا بهتر تصمیم بگیریم. ولی گاهی در گیر و دار خرید طلا، حس کنجکاوی به سراغمان آمده و دوست داریم بدانیم طلافروش با استفاده از چه فرمولی اقدام به محاسبه مبلغ نهایی طلا می کند. شاید به ظاهر این کار، پیچیده به نظر برسد، اما طلافروش ها از ساده ترین روش محاسبه طلا برای تعیین قیمت آن بهره می برند.

قیمت گرم طلا یک طرف و اجرت آن هم طرف دیگری از داستان خرید طلا را تشکیل می‌دهد. زمانی که برای خرید طلا اقدام می‌کنیم، بعد از وزن کردن قطعه طلا موردنظر، شروع به محاسبه اجرت ساخت، سود و مالیات ارزش افزوده می‌کنند. و قیمت نهایی که باید به عنوان خریدار بپردازیم را اعلام می‌کنند. گاهی بر سر این‌که چرا اجرت ساخت تا این حد زیاد است با فروشنده دچار بحث می‌شویم. و کلا از موضوعی به نام اجرت ساخت در زمان خرید طلا چندان دل خوشی نداریم.

اما دریافت اجرت، سود و مالیات در زمان خرید طلا قانونی و مرسوم است. اجرت ساخت طلا غالبا برای مصنوعات طلا بکار می‌رود. زمانی که مردم برای خرید طلا مراجعه می‌کنند، آنچه که خریداری می‌کنند، صرفا چند گرم طلای خام نیست. اجرت ساخت طلا، قیمت کار و هنری است که سازنده طلا، برای ساخت و پردازش طلا، صرف کرده و توسط طلا فروش، از خریدار و مصرف کننده، دریافت می شود.

اجرت طلا

شما با هر بودجه و پولی می توانید هم طلا خرید کنید  و یا متناسب با بودجه خود سفارش طلا بدهید. معمولآ چنین فروشگاههایی در قالب شرکت فعالیت می کنند. داشتن شرکت دارای اصولی است باید برای راه اندازی شرکت تمام مجوزهای لازم را دریافت کنند. پس با خرید از مجموعه ای که دارای چرخه کامل است خیالت از نظر قابل اعتماد بودن هم حل می شود. همراهان عزیز طلاجواهری جلوه، اگر قصد خرید طلا، فروش طلا، خرید طلای کم اجرت، خرید نیم ست طلا، تعویض طلا، ورقه های طلای ویژه جلوه، خرید سکه و فروش سکه در مناسبت های مختلف دارید کافی است سری به گالری‌های دارای مجوز کسب و کار آنلاین و حضوری از اتحادیه طلا و جواهر بزنید.

قیمت طلا

بهای طلای ۱۸ عیار چگونه محاسبه می شود؟ قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار از روی مظنه که قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار هست، محاسبه می شود. همه طلافروشان برای تبدیل مظنه به قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار از عدد طلایی ۴.۳۳ استفاده می کنند.  به این صورت که قیمت مظنه را از سایت اتحادیه طلا و جواهر استعلام و تقسیم بر عدد ۴.۳۳  می کنند. توجه داشته باشید این قیمت، قیمتی است که هنوز به آن اجرت ساخت، سود فروشندگی و مالیات بر ارزش افزوده اضافه نشده است. طلا فروشان اصطلاحاً به این قیمت، قیمت خام طلا نیز می گویند.

اجرت ساخت طلا

کسانی که برای بار اول با عبارت”اجرت ساخت طلا”در طلافروشی مواجه می‌شوند با یک علامت سوال در ذهن‌شان مواجه می‌‎شوند. که اجرت ساخت طلا یعنی چه؟ اجرت ساخت طلا همان کارمزدی است که طلاساز بابت ساخت طلا دریافت می کند. و به قیمت خام یک گرم طلا اضافه می شود، مقدار اجرت ساخت طلا برای مدل طلاهای مختلف متفاوت است و بستگی به نوع طراحی، نحوه تراشکاری و داشتن نگین و سنگ روی یک قطعه طلا دارد.

 اجرت و نحوه محاسبه قیمت آن، به صورت دلبخواهی، از سوی سازندگان طلا، تعیین نشده. بلکه تعیین آن، وابسته به عوامل و فاکتورهایی بوده که برخی از مهم ترین این عوامل و فاکتورهای موثر در نحوه محاسبه قیمت اجرت طلا اشاره می شود:

  • میزان ظرافت و دقتی که طلاساز، برای ساخت یک قطعه طلا، صرف کرده، نقش کلیدی و تعیین کننده در نحوه محاسبه قیمت اجرت دارد.
  • طلاها به طور کلی، به دو روش، ساخته می شوند: دست ساز و ماشین ساز. نحوه محاسبه قیمت اجرت طلای دست ساز، متفاوت از طلایی بوده که توسط ماشین ساخته شده و مبلغ بالاتری می باشد. بنابراین، پاسخ این سوال که اجرت ساخت طلا چند درصد است، در ارتباط کامل با دست ساز یا ماشین ساز بودن طلا می باشد.
  • وجود سنگ های زینتی در طلا، نیز از عوامل موثر در نحوه محاسبه قیمت اجرت طلا می باشد. هر چه تعداد سنگ های زینتی به کار رفته شده در طلا، بیشتر باشد، اجرت طلا نیز بیشتر خواهد بود.
  • سفارش شخصی طراحی و ساخت طلا نیز در نحوه محاسبه قیمت اجرت طلا، موثر بوده و باعث می شود تا ابن قیمت، افزایش یابد.
  • برند بودن طلا نیز باعث افزایش قیمت اجرت شده و بنابراین، در پاسخ به این سوال که اجرت ساخت طلا چند درصد است، باید گفت، خرید طلای برند، درصد اجرت بیشتری خواهد داشت.
اجرت طلا
روش های محاسبه و تعیین اجرت ساخت طلا

سازندگان طلا به سه روش اجرت ساخت طلا را تعیین می کنند و هر سه روش مورد تایید اتحادیه طلا و جواهر است.

  • اجرت ساخت طلا به تومان

در نحوه محاسبه اجرت ساخت طلا به تومان، فروشنده طلا، مبلغ مشخص و ثابتی را به عنوان اجرت ساخت طلا، تعیین کرده و علاوه بر سایر هزینه های قیمت طلا، از خریدار دریافت می نماید.

  • اجرت ساخت طلا به درصد

در نحوه محاسبه اجرت ساخت طلا به درصد، درصد خاصی، به عنوان اجرت طلا، اخذ شده که این درصد، بر مبنای ارزش طلای خام به کار رفته برای تولید زیورآلات تعیین می گردد. به عنوان مثال، فرض کنید که هنگام خرید یک گردنبند طلا، فروشنده به شما می گوید که اجرت ساخت طلا، ۵ درصد است. در این صورت، اگر قیمت طلای خام به کار رفته در گردنبند، ۸۰ میلیون تومان باشد، اجرت ساخت، ۴ میلیون تومان خواهد بود.

  • اجرت ساخت طلا به تومان و درصد

روش نحوه محاسبه اجرت ساخت طلا به تومان و درصد، تلفیقی از دو روش قبلی می باشد. به این ترتیب در این روش نحوه محاسبه اجرت ساخت طلا، هم یک مبلغ ثابت، مانند ۱۰۰ هزار تومان، به عنوان اجرت تعیین شده و هم درصدی از طلای خام، علاوه بر آن مبلغ ثابت، از خریدار اخذ می گردد.

اجرت طلا
طلای کم اجرت

بعد از آگاهی نسبت به اجرت ساخت طلا و این که هر گرم طلا چقدر اجرت ساخت دارد، این سوال مطرح می‌شود که برای به صرفه بودن خرید طلا بهتر است طلای با اجرت ساخت بخرید یا بدون اجرت؟ در عرف صنعت طلاسازی و در میان طلافروشان، طلای دست دوم، به عنوان طلای بی اجرت شناخته می شود. چرا که اجرت ساخت طلا، صرفا به طلای نو تعلق می گیرد.

بنابراین، هنگامی که صحبت از طلای بی اجرت می شود، منظور، همان طلای دست دوم بوده که خریدار آن، ملزم به پرداخت مبلغی، تحت عنوان اجرت ساخت طلا، علاوه بر ارزش اصل طلا و سایر هزینه ها نمی باشد. در کنار مفهوم طلای بی اجرت، مفهوم دیگری نیز تحت عنوان طلای کم اجرت نیز در عرف طلاسازان، مطرح بوده که متفاوت از طلای بی اجرت می باشد. با این توضیح که طلای کم اجرت، در رابطه با طلایی مورد استفاده قرار می گیرد، که طراحی ساده ای داشته و بنابراین، اجرت ساخت آن، مبلغ کمی می باشد. النگو، مثال خوبی از طلای کم اجرت می باشد.

اجرت در زمان فروش طلا چگونه محاسبه می شود؟

به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که این اجرت مبلغی است که هنگام خرید مصنوعات طلا همچون دستبند، گوشواره، انگشتر و… به قیمت وزن طلا اضافه می‌شود؛ اما در مقابل چنانچه روزی قصد داشته باشید آن قطعه طلا را بفروشید، از قیمت طلا کاسته می‌شود.

فرمول محاسبه قیمت طلا در زمان خرید طلا:

این حق شماست که بدانید به طور دقیق قیمت طلایی که قصد خرید آن را دارید چگونه محاسبه می شود؛ طلافروشان با فرمول زیر قیمت نهایی طلای مورد پسند شما را حساب می کنند:

نرخ طلا در زمان خرید = ۹% مالیات بر ارزش افزوده(فقط سود و اجرت) + ۷% سود طلافروش + {وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار)}

قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار:۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان

۱۰% اجرت ساخت:۲۵۰.۰۰۰ تومان

۷% سود طلافروش: ۱۹۳.۰۰۰ تومان

۹% مالیات بر ارزش افزوده(فقط سود و اجرت):۳۸.۰۰۰ تومان

نرخ طلا در زمان خرید:۲.۹۸۲.۰۰۰ تومان

ممکن است طلافروشانی را ببینید که به صورت متفاوتی از این فرمول استفاده می کنند. مثلاً اول مالیات بر ارزش افزوده را حساب می کنند و بعد سود طلافروش را، یا گاهی وزن کل طلا را آخر از همه در آن ضرب می کنند باید بگوییم جای نگرانی نیست. چون پایه و اساس تمام این فرمول ها یکسان است و فرقی به حال قیمت نهایی طلا ندارد.

اجرت طلا
سخن پایانی

شاید برخی از طلافروشان از اینکه شما کاربلد باشید خوشحال نشوند. هر سوالی که در مورد چگونگی محاسبه قیمت طلا دارید را سر حوصله پاسخ می دهند. تا شما عزیزان بتوانید خریدی بدون استرس و لذت بخشی را تجربه کنید. در فرصتی که فراهم شد با محاسبه اجرت ساخت طلا آشنا شدیم و متوجه شدیم که هر گرم طلا چقدر اجرت ساخت دارد. البته به این نکته مهم هم اشاره کردیم که اجرت ساخت طلا در انواع مختلف وجود دارد. که هر کدام ممکن است تفاوتی در هزینه اجرت ساخت داشته باشند.

اما نکته مهم دیگر که باید در زمان خرید طلا در نظر داشته باشیم. این است که در زمان خرید طلا، فروش طلا، خرید طلای کم اجرت، خرید سکه، فروش سکه و سایر مصنوعات مرتبط با طلا از گالری های قابل اعتماد و طلافروشی های دارای مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر اقدام نمائید. جواهری جلوه بستر و فرصت مناسبی را فراهم کرده است. تا همراهان جلوه با هر قدرت خریدی و با هر میزان سرمایه و پس‌اندازی بتوانند نسبت به پس انداز و حفاظت از دارایی ها از طریق خرید طلا اقدام نمایند. در این راستا شرکت بنیان آفرینان جلوه(مجموعه طلاجواهری جلوه) شرایط و بستری فراهم نموده است تا خرید همراهان عزیز با هر میزان، معادل سرمایه با قیمت کارگاه تولید و عمده فروشی یا بنکداری برابری نماید.

لازم به ذکر است طلا جواهری جلوه در زمره  شرکت های فعال در حوزه طلا و جواهرات است. که با بهره مندی کامل از فرآیند تولید- توزیع – فروش- مشاوره سرمایه گذاری(کارگاه تولیدی، بنکداری و مغازه داری) در زمینه خرید و فروش طلا و جواهرات  در تلاش است با حذف واسطه ها، در زمینه حداکثر سازی سود و منافع مشتری از طریق متناسب سازی قیمت نقش ایفا نماید. بدون شک تامین طلا و جواهر از بنکداری و کارگاه تولیدی و فراهم نمودن بستر و فضای آزادی عمل در انتخاب آگاهانه طلا و جواهر، در زمره اهداف، برنامه ها و اصول ما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *