خرید طلا, طلا و جواهر

اهمیت و تاثیرات قانون جدید ارزش افزوده

قانون مالیات

اهمیت و تاثیرات قانون جدید ارزش افزوده قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده در خرداد ماه ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای تصویب شد و در نهایت ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ بعد از رفع ایرادات ، تأییدیه شورای نگهبان را دریافت کرد. در ماده ۵۷ این قانون تاریخ اجرای آن شش ماه بعد از ابلاغ به رئیس جمهور اعلام شده است و تاریخ ابلاغ به رئیس جمهور ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۰ است.  بنابراین انتظار میرود ۱۲ دی ماه ۱۴۰۰ تاریخ اجرای این قانون باشد.

بررسی ها نشان دهنده تغییرات قابل ملاحظه ای با هدف رفع ابهامات و چالش های قانون فعلی در دوره آزمایشی اجرای آن طی سالهای ۱۳۸۷ الی ۱۴۰۰ می باشد.  در مقاله حاضر ضمن اشاره به ارتباط قانون جدید ارزش افزوده با سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی، سعی خواهیم نمود برخی تغییرات با اهمیت قانون ارزش افزوده نسبت به قانون قبل را به همراه نقاط قوت و ضعف آن برای همراهان عزیز تشریح نمائیم. بدیهی است پیش فرض اصلی قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید بر مبنای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان است، یعنی اگر این قانون اجرایی نشود عملاً اجرا شدن قانون ارزش افزوده به مقاصد مدنظر خود نخواهد رسید.

قانون مالیات

همراهان عزیز جلوه می توانند برای اطلاع از آخرین اطلاعات مرتبط با قوانین و آئین نامه های مرتبط با طلا، از شرکت بنیان آفرینان جلوه (مجموعه جواهری جلوه) و سایت جلوه دریافت نمایند.  همچنین اگر قصد خرید طلا، فروش طلا، خرید طلای کم اجرت و خرید طلای بدون اجرت، خرید سکه و فروش سکه در مناسبت های مختلف دارید کافیست سری به گالری‌های دارای مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر بزنید. بدیهی است کلیه محصولات جواهری جلوه بصورت خرید حضوری طلا و خرید آنلاین طلا ارائه می شوند.

تاریخ اجرای سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی و مزایای آن

سازمان امور مالیاتی در تلاش است سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی اجرایی شود. هر شرکتی کارپوشه ای مخصوص دارد. وقتی که سامانه مودیان صورتحسابی را صادر می کند. در کارپوشه طرف مقابل که خریدار خدمت یا کالا است لحاظ می شود. طرف مقابل مهلتی یک ماهه جهت تأیید یا رد آن معامله دارد. در این یک ماه اگر اقدامی جهت تأیید یا رد انجام ندهد این معامله بصورت خودکار تأیید شده، لحاظ می گردد .

از مزایای این کارپوشه این است که در قانون فعلی معاملاتی وجود داشت که بدون اطلاع طرف معامله و گاها بصورت اشتباه در سامانه گزارشات فصلی اعلام می شد و این قضیه با اجرا شدن سامانه مؤدیان تا حدودی مرتفع خواهد شد. زیرا اگر اشخاص از سامانه مؤدیان استفاده کنند و سازمان امور مالیاتی هر معامله ای که دو طرف خریدار و فروشنده در این سامانه موضوع را تأیید کند. باید اعتبار ارزش افزوده را بدون رسیدیگی قبول کرده و نیازی به ارسال گزارشات فصلی موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات مستقیم در این خصوص وجود ندارد. البته بابت معاملاتی که در سامانه مودیان ثبت می شود، سازمان امور مالیاتی اجازه رسیدگی (بجز بابت یک درصد نمونه هایی که ملزم به رسیدگی آنها می باشد) را ندارد، اینها نمونه هایی از مزایای اجرایی شدن سامانه مودیان می باشد.

تغییرات قانون جدید ارزش افزوده در مفهوم عرضه کالا به خود

وفق تبصره ماده ۴ قانون فعلی عرضه کالا به خود مشمول ارزش افزوده است. به عنوان مثال اگر تولید کننده ای کالایی را تولید و تعدادی از آن را برای مصارف شغلی استفاده می کرد، مشمول  مالیات و عوارض ارزش افزوده می شد. در حالی که طبق ماده ۱ قانون جدید این مورد رفع شده و اگر کالایی را برای استفاده شغلی برداشت شود، عرضه کالا به خود محسوب نشده و معاف از ارزش افزوده است .

قانون مالیات

تغییرات قانون جدید ارزش افزوده در مفهوم تاریخ تعلق مالیات بر ارزش افزوده

تاریخ تعلق بابت ارائه خدمات که در ماده ۱۱ قانون فعلی بیان شده است، تاریخ ارائه خدمت یا تاریخ صورت حساب هرکدام مقدم تر باشد. زیربنای قانون جدید، سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی است. شرکت ها و اشخاص صنفی و غیر صنفی ملزم هستند که صورتحساب های خود را در این سامانه صادر کنند. لذا تاریخی که صورتحساب در این سامانه ثبت می شود و توسط طرف مقابل تأیید می گردد، تاریخ تعلق ارزش افزوده طبق قانون جدید است. همچنین در قانون جدید بابت معاملات نسیه هم پیش بینی هایی شده است.  بدین صورت که اگر معامله ای به صورت غیرنقدی یا اعتباری انجام شود و در سامانه مؤدیان طرفین شرایط تسویه آن را تأیید کنند. تا زمانی که وجه تسویه و پرداخت نشود، مشمول ارزش افزوده و مطالبه جرائم نخواهد شد .

تغییرات قانون جدید ارزش افزوده در مواعد تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده

در قانون ارزش افزوده فعلی مهلت ارائه اظهارنامه ارزش افزوده و پرداخت مالیات متعلق، ۱۵ روز بعد از انقضا هر فصل می باشد. البته برای فصل چهارم معمولاً به دلیل تعطیلات نوروزی مهلت فوق تا انتهای فروردین ماه تمدید می شد. هرچند در قانون جدید با فرض اجرای کامل سامانه مودیان ارسال اظهارنامه ارزش افزوده برای مودیان ثبت نام شده موضوعیت دیگر نخواهد داشت. ولی در قانون جدید مهلت به جای ۱۵ روز، تا پایان ماه بعد از انقضاء هر فصل شده است. برای مثال مهلت ارسال اظهارنامه فصل اول سال ۱۴۰۱ تاریخ ۳۱ تیر ماه همان سال می باشد .

تغییرات قانون جدید ارزش افزوده در استرداد اضافه پرداختی ارزش افزوده

در قانون فعلی ارزش افزوده های دریافتی بابت فروش ها پس از کسر ارزش افزوده های پرداختی باید تسویه کرد و اگر مطالبات یا مازاد پرداختی وجود داشته باشد ۳ ماه از تاریخ ثبت درخواست مؤدی (به جز بابت صادرات از مبادی رسمی که یک ماه زمان استرداد آن بود) مسترد می شد. اما در قانون جدید طبق ماده ۸ آن بعد از درخواست مؤدیان ظرف یکماه، اضافه پرداختی مودیان باید رسیدگی و عودت گردد.

استرداد یا تهاتر ارزش افزوده پرداختی بابت ماشین آلات خطوط تولید

یکی از چالش های بزرگی که در قانون فعلی وجود داشت مباحث مربوط به استرداد ارزش افزوده پرداختی بابت ماشین آلات و تجهیزت خطوط تولید بود. که طبق ماده ۱۷ قانون فعلی ارزش افزوده، شرکت ها به دنبال استرداد یا تهاتر آن با مالیات فروش هایشان در زمان بهره برداری بودند. به موجب تعریفی که بابت مؤدیان در قانون فعلی بود. برای واحدهای قبل از بهره برداری یا مودیانی که تولید محصولات معاف از ارزش افزوده داشتند.

لیکن درتبصره ۴ ماده ۸ قانون جدید ارزش افزوده این مشکل. مرتفع شده و ارزش افزوده هایی که بابت ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید پرداخت می کنند. برای کلیه واحدها از جمله واحدهای قبل از بهره. برداری یا آنهایی که کالای معاف تولید می کردند، قابل استرداد است یا می توانند ان را با ارزش افزوده فروش هایشان تهاتر کنند .

قانون مالیات

برخی تغییرات با اهمیت در معافیت های ارزش افزوده

ارزش افزوده طلا (در قانون جدید، ارزش افزوده بابت طلا صرفاً به اجرت وسود طلا تعلق می گیرد)

سایر تغییرات (در قانون فعلی مواد ۲۲ و ۲۳ جرایم ارزش افزوده قابل بخشودگی بود. اما در قانون جدید ماده ۳۵ جرایم را غیرقابل بخشودگی کرده است. کتمان درآمد، بیش اظهاری اعتبار یا کم اظهاری فروش، جریمه ای مشتمل بر مبلغ ۱۰ میلیون ریال یا دوبرابر مالیات عوارض پرداخت شده خواهد بود)

عدم استقرار سامانه مؤدیان تا زمان اجرای قانون ارزش افزوده جدید

طبق مواد ۱ الی ۳ قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان، اشخاص مشمول که باید در سامانه مؤدیان ثبت نام کنند شامل کلیه صاحبان مشاغل ( صنفی و غیر صنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل های چهارم و پنجم قانون مالیات های مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، بیان شده اند و آنهایی که فروش به مصرف کننده نهایی دارند باید در سامانه پایانه فروشگاهی نیز ثبت نام داشته باشند و فاکتور ها از آن طریق صادر شود. تا زمانی که سامانه مؤدیان مستقر نشده است تمامی اظهارنامه های تسلیمی بدون رسیدگی قابل قبول است .

یعنی سازمان امور مالیاتی الزام دارد که سامانه مؤدیان را قبل از اجرای قانون جدید ارزش افزوده، راه اندازی کند.

قانون مالیات

قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده بر شرکت ها چه تاثیراتی می گذارد؟

اگر قانون جدید صحیح اجرا شود دغدغه مالیاتی شرکت ها کمتر می شود. انتظار می رود در گزارش هایشان بندهای مربوط به کسری ذخیره ارزش افزوده، دعاوی ارزش افزوده و …. کمتر باشد. مورد بعدی این است که شرکت های بورسی، شرکت هایی که در مراحل قبل از بهره برداری هستند. و شرکت هایی که در حال تأسیس هستند. می توانند کلیه ارزش افزوده هایی که بابت تجهیزات تولید پرداخت کردند را عودت و استرداد دهند و پول آن را خرج پروژه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *