خرید طلا, طلا و جواهر

دلیل تفاوت مظنه خرید و فروش طلا؟

مقاله مظنه طلا
دلیل تفاوت مظنه خرید و فروش طلا؟: شاید یک مثال ساده کار توضیح در خصوص اجرت، کارمزد و سود را راحت تر نماید. وقتی شما یک ظرف سفالی ظریف و رنگارنگ می خرید، تنها هزینه گِل به کار رفته را می پردازید؟ اگر چنین بود، هزینه ظرف سفالی زیبا بسیار کمتر می شد اما منطقی است که چنین نباشد. برای همه دستسازه های انسانی، علاوه بر مواد به کار رفته، هزینه ای به عنوان دستمزد سازنده، سود فروشنده، مالیات و غیره دریافت می شود.

داستان خرید طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما هنگام خرید، هزینه ای را به عنوان اجرت طلا پرداخت می کنید. اجرت طلا همان دستمزدی است که طلاساز بابت ساخت، پرداخت، ظرافت و زیبایی هر قطعه طلا دریافت می کند و این مبلغ به قیمت خام هر گرم طلا اضافه می شود. هر طلاساز برای مدل های گوناگون طلا اجرت متفاوتی را طلب می کند. سود فروشنده طلا بر اساس رویه اتحادیه طلا و جواهرات، رقم ثابت ۷ درصد تعیین شده است. شرکت بنیان آفرینان جلوه(مجموعه طلاجواهری جلوه) به دلیل برخورداری از فرآیند کامل تولید تا مصرف و داشتن همزمان گالری، کارگاه، بنکداری و… علاوه بر اینکه بهترین پیشنهاد ممکن را برای انتخاب و خرید طلا ارائه می نماید.

بلکه کمترین اجرت و حتی سود را از مشتری به دلیل داشتن کارگاه تولیدی طلا و بنکداری دریافت می کند. کارشناسان شرکت بنیان آفرینان جلوه قبل از اقدام به خرید، بهترین مشاوره لازم و رایگان را برای مناسب ترین خرید از نظر سود، اجرت، سرمایه گذاری و… به شما همراه عزیز ارائه می دهد. همراهان عزیز جواهری جلوه، اگر قصد خرید طلا با مناسب ترین قیمت، فروش طلا با بالاترین قیمت، خرید طلای کم اجرت و خرید طلای بدون اجرت، خرید سرویس طلا، خرید نیم ست طلا، تعویض طلا، خرید سکه و فروش سکه با مناسب ترین قیمت در مناسبت های مختلف دارید کافی است سری به گالری‌های دارای مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر بزنید.

شرکت بنیان آفرینان جلوه(مجموعه طلاجواهری جلوه) با مدیریت سرکار خانم آل محمد این افتخار را دارد که بهترین و مناسب ترین گزینه ها را پیش روی شما بگذارد تا ضمن لذت بردن از خرید، از حداکثر سود نیز بهره مند شده و خرید انجام شده را جزء حراست از دارایی و حفظ ارزش آن تلقی نمائید. در مقاله حاضر اطلاعات کافی در خصوص اجرت، کارمزد و سود، نحوه محاسبه اجرت طلا و نحوه محاسبه سود به همراهان عزیز ارائه می نمائیم.

مقاله مظنه طلا

نحوه محاسبه قیمت طلا و تفاوت آن در زمان خریدطلا و فروش طلا

نحوه محاسبه قیمت طلا یکی از چالش‌های خرید طلا است. بسیاری از ما نمی‌دانیم چرا وقتی طلا را می‌خریم مبلغ زیادی باید پرداخت کنیم اما هنگام فروش آن، کلی از قیمت طلایمان کم می‌شود. برای همین لازم است با همه نکات و موارد مربوطه به خریدطلا و فروش طلا آشنا باشیم.

نحوه محاسبه قیمت طلای ۱۸ عیار

برخی از طلافروش‌ها قیمت واحد هر گرم طلا را در فاکتور نمی‌نویسند و فقط به نوشتن وزن کل، عیار و قیمت کل بسنده می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که شما در همان لحظه متوجه نشوید که طلافروش بالاخره قیمت را همان گونه که به شما گفته بودند حساب کرده‌ یا خیر. اما برای اینکه در زمان خریدطلا احساس سردرگمی نداشته باشید و خودتان از قبل بدانید که چه حدود قیمتی باید برای طلای موردنظرتان پرداخت کنید، ما محاسبه قیمت طلا در زمان خرید را برای همراهان طلا جواهری جلوه ارائه می کنیم. قیمت نهایی یک قطعه طلا برابر است با وزن طلا ضربدر قیمت واحد. قیمت واحد به معنای قیمت طلای خام (مثلا ۱۸ عیار) به اضافۀ اجرت ساخت، به اضافۀ ۷ درصد سود و به اضافۀ ۹ درصد ارزش افزوده(فقط با احتساب مبلغ اجرت و سود).

۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلافروش + (وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار))

 

نحوه تعیین وزن طلا

وزن طلا در طلا فروشی‌ها باید حتماً از طریق ترازوهای بسیار دقیق که هر ۶ ماه یک‌بار از طرف بازرسان اتحادیه طلا و جواهر بررسی می شود، محاسبه شود.

نحوه محاسبه اجرت ساخت

اجرت ساخت طلا همان دستمزدی است که طلاساز در ازای ساخت طلا دریافت می کند. طلاساز این مبلغ را به‌اضافۀ قیمت خام یک گرم طلا و به عنوان اجرت ساخت طلا دریافت می‌کند. توجه داشته باشید اجرت ساخت قطعات مختلف طلا با هم یکسان نیست. طلاهایی که با ماشین و در تیراژ بالا تولید می‌شوند، مزد ساخت پایین‌تری دارند. مدل‌هایی که کار دست و محدود‌تر هستند، مزد ساخت بالاتری دارند. البته منظور این نیست که تمام طلاهای ساخت ماشین کم اجرت هستند؛ بلکه پیچیدگی طرح و نوع سوار شدن سنگ‌ها روی بالا بردن هزینه اجرت تأثیر می‌گذارد. اگر طلا به راحتی قالب‌گیری و تولید شود(مثل النگو و زنجیر)، اجرت ساخت کمتری دارد.

مقاله مظنه طلا

هرچقدر ظرافت ساخت یک قطعه طلا (مثل سینه‌ریز) بیشتر باشد، اجرت آن هم بیشتر خواهد بود. معمولآ پلاک یا مدال کمترین اجرت را داشته و پس از آن النگو، زنجیر، انگشتر، گوشواره، دستبند و سینه‌ریز به ترتیب مقام‌های بعدی را در اجرت ساخت بالا دارند. لازم است توضیح داده شود اجرت جواهرات هم با اجرت طلا فرق دارد. وقتی شما زیورآلاتی خریداری می‌کنید که سنگ‌های قیمتی روی آنها کار شده، باید ارزش سنگ را نیز به‌صورت جداگانه پرداخت کنید. در حقیقت در فاکتورها وزن سنگ‌ها و طلای به‌کاررفته در زیورآلات مشخص می‌شود و خریدار غیر از اینکه باید پول طلا را پرداخت کند، باید بهای سنگ را نیز به قیمت روز بپردازد.

اما سنگ‌های قیمتی در زمان فروش اغلب پایین‌تر از ارزش واقعی‌شان خریداری می‌شوند. همچنین کشور سازندۀ طلا نیز بر اجرت ساخت آن تأثیرگذار است. به عنوان مثال طلای ساخت ایتالیا از طلای ایرانی به مراتب گران‌تر و ظریف‌تر است.

سود طلافروش/ ویترین دار

سود طلافروشان توسط اتحادیه تعیین می‌شود و معادل ۷ درصد است که طلافروشان اجازه دارند آن را از مشتری دریافت کنند. برای یافتن ۷ درصد کافی است مبلغ طلای خام را با اجرت جمع کنید. حاصل را در عدد ۷ ضرب و سپس بر ۱۰۰ تقسیم کنید. به طور مثال اگر قیمت هر گرم طلا ۲ میلیون تومان باشد، اگر اجرت طلایی که انتخاب کردید حدود ۱۰ درصد باشد رقم پرداختی بابت اجرت حدود ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود. سود طلا فروشی از فروش این طلا در حدود ۱۵۴ هزار تومان است.

مالیات بر ارزش افزوده طلا

هر چیزی که سرمایه محسوب شود باید برایش مالیات داد. طلا هم نوعی سرمایه است و مالیات آن باید توسط خریدار (مشتری) پرداخت شود. مالیات بر ارزش افزوده ۹ % درصد اجرت و سود در نظر گرفته می‌شود.

محاسبه قیمت طلا در زمان فروش (محاسبۀ قیمت طلای دست دوم)

حتی اگر فقط یک روز از خرید طلای شما گذشته باشد و بخواهید آن را بفروشید، اجرت پرداخت و سودی که طلا فروش برده است از جنس طلا کسر می‌شود و طلا به قیمت طلای دست دوم از شما خریداری خواهد شد. این یک قانون است و در همۀ واحدهای طلافروشی اجرا می‌شود. چرا؟ به این دلیل که بر اساس قانون، طلافروش حق ندارد طلای نویی را که به قیمت طلای کهنه خریداری کرده، دوباره به عنوان طلای نو به فرد دیگر بفروشد.

طلافروشان زمانی که می‌خواهند از روی مظنه، قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار (۷۵۰) را محاسبه کنند آن را تقسیم بر عدد طلایی ۴.۳۳ می‌کنند. به این ترتیب، قیمت یک گرم طلای دست اول ۱۸ عیار را به دست می آورند؛ که با این قیمت به شما طلا می‌فروشند. حالا برای محاسبۀ قیمت طلای دست دوم مظنه را تقسیم بر عدد طلایی ۴.۳۹ می‌کنند. با این روش، قیمت یک گرم طلای دست دوم (۷۴۰) محاسبه می‌شود.

محاسبه قیمت طلا در زمان خرید

برای محاسبۀ قیمت نهایی طلا کافی است فرمول زیر را اجرا کنید:

قیمت طلا + اجرت یا مزد ساخت+ ۷ درصد سود طلا فروش + ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده = هزینه نهایی که شما باید پرداخت کنید. طلا فروش می‌تواند در ۷٪ سود خود و مزد ساخت به شما تخفیف‌ بدهد.

مقاله مظنه طلا

چرا قیمت خریدطلا با قیمت فروش طلا فرق دارد؟

در زمان خرید طلا از طلافروشی، مواردی از جمله مالیات بر ارزش افزوده، درصد سود فروشنده و اجرت ساخت به مبلغ نهایی طلا اضافه می‌شود. در زمان فروختن طلا نیز همه این موارد از قیمت طلا حذف می‌شوند. به همین دلیل است که قیمت طلای دست دوم نسبت به طلای نو ارزان‌تر است. توجه داشته باشید که اگر شما یک طلا با سنگ بدلی داشته باشید، وزن کل آن بر اساس قیمت طلای ۱۸ عیار محاسبه می‌شود. اما در زمان فروش وزن سنگ‌های بدلی از وزن کل طلا کم شده و فقط پول طلا به شما پرداخت خواهد شد.

وقتی شما زیورآلاتی خریداری می‌کنید که سنگ‌های قیمتی روی آنها کار شده، باید ارزش سنگ را نیز به‌صورت جداگانه پرداخت کنید. در حقیقت در فاکتورها وزن سنگ‌ها و طلای به‌کاررفته در زیورآلات مشخص می‌شود و خریدار غیر از اینکه باید پول طلا را پرداخت کند، باید بهای سنگ را نیز به قیمت روز بپردازد. اما سنگ‌های قیمتی در زمان فروش اغلب پایین‌تر از ارزش واقعی‌شان خریداری می‌شوند که این برای فروشنده عادی چندان خوشایند نیست.

محاسبه قیمت طلای بدون اجرت

طلای بدون اجرت با طلای دست دوم فرق دارد. طلای بدون اجرت، نو و استفاده نشده است. اما بر اساس قوانین اتحادیه طلا و جواهرات، مالیات بر ارزش افزوده باید بر روی اجرت ساخت و سود فروشندگی حساب شود. به همین خاطر، طلایی که اجرت نداشته باشد، محاسبه مالیات محدوده به سود خواهد بود. اجرت طلا به صورت گرمی حساب می‌شود. یعنی هر گرم طلا مثلاً ۳۵۰ هزار تومان کارمزد دارد. البته بعضی از طلافروشان، درصدی حساب می‌کنند که معمولاً بین ۷ تا ۳۰ درصد قیمت طلا متغیر است.

مقاله مظنه طلا

سخن پایانی

در مقاله حاضر کارمزد و سود طلا و اجرت طلا برای همراهان ارجمند طلاجواهری جلوه توضیح داده شد. شما زمانی که طلا می‌خرید علاوه بر ارزش خود طلا که شامل وزن و عیار آن می‌شود، اجرت ساخت طلا را هم پرداخت می‌کنید. اما در هنگام فروش آن طلا، تنها مبلغی را بابت ارزش طلا دریافت می‌کنید. برای مثال اگر شما امروز طلایی را به مبلغ ۱۰ میلیون تومان بخرید و بخواهید آن را در ماه بعد بفروشید، درصورتی‌که قیمت طلا دچار نوسانات غیرمنتظره نشده باشد، سود که نمی‌کنید هیچ؛ بلکه ضرر هم می‌کنید.

زیرا هم مدت سرمایه‌گذاری شما کوتاه بوده است و در این مدت قیمت طلا تغییر فراوانی نکرده است و هم شما هنگام خرید مبلغی را به‌عنوان اجرت ساخت، سود و مالیات ارزش افزوده و … پرداخت کرده‌اید که در هنگام فروش آن دیگر این مبالغ به شما برگردانده نمی‌شود. یکی از اهداف و برنامه های گروه جلوه ارائه خدمات مشاوره در زمینه طلا می باشد. پیشنهاد و توصیه اکید طلاجواهری جلوه همواره براین بوده است در زمان خرید طلا، فروش طلا، خرید طلای کم اجرت، طلای بدون اجرت، خرید سکه، فروش سکه و سایر مصنوعات مرتبط با طلا از گالری های قابل اعتماد و طلافروشی های دارای مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر اقدام نمائید.

لازم به ذکر است شرکت بنیان آفرینان جلوه(مجموعه جواهری جلوه) به دلیل برخورداری از فرآیند کامل تولید تا مصرف و داشتن همزمان گالری، کارگاه، بنکداری و… بهترین پیشنهاد ممکن را برای خرید شما ارائه می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *