طلا و جواهر, نگهداری طلا

نکات مهم تمیز کردن طلا و جواهرات

گوشواره طلا

نکات مهم تمیز کردن طلا و جواهرات: تمیز کردن و نگهداری طلا و جواهرات حتی در صورت نو بودن لازم و ضروری است. بدون شک نگهداری و تمیز کردن طلا و جواهرات با توجه به نوع آنها با یکدیگر متفاوت است. طلا و زیورآلاتی که به شکل روزانه مورد استفاده قرار می گیرند بایستی به شکل منظم تمیز و پاکسازی شوند.

معمولآ طلا و جواهرات طی روز در معرض آلودگی، گرد و غبار و چربی های مواد آرایشی و پوست هستند که معمولاً برای انگشتر و حلقه ها این موارد بیشتر دیده می شود که البته برای گوشواره ها و گردنبند نیز صادق است. با توجه به اینکه این ذرات و آلودگی ها بسیار ریز و غیر قابل مشاهده هستند پس از گذشت چندین ماه موجب کدر شدن و از بین رفتن درخشش اولیه طلا و زیورآلات می شوند. برای پیشگیری از این رویداد ناخوشایند بهتر است که به صورت هفتگی طلا و جواهراتی که به شکل مداوم و روزانه مورد استفاده قرار می گیرند تمیز شوند.

در مقاله حاضر سعی براین است اطلاعات مفیدی در خصوص اهمیت تمیز کردن طلا، روش های تمیز کردن طلا و جواهرات و نکات مهم در تمیز کردن طلا و جواهرات به همراهان عزیز جلوه ارائه نمائیم. کارشناسان شرکت بنیان آفرینان جلوه قبل از اقدام به خرید، بهترین مشاوره لازم و رایگان را برای مناسب ترین خرید از نظر سود، اجرت، سرمایه گذاری و… به شما همراه عزیز ارائه می دهد. شرکت بنیان آفرینان جلوه(مجموعه طلاجواهری جلوه) با مدیریت سرکار خانم آل محمد این افتخار را دارد که بهترین و مناسب ترین گزینه ها را پیش روی شما بگذارد تا ضمن لذت بردن از خرید، از حداکثر سود نیز بهره مند شده و خرید انجام شده را جزء حراست از دارایی و حفظ ارزش آن تلقی نمائید.

اهمیت تمیز کردن طلا و جواهرات

طلا با گذشت زمان در کنار محصولاتی مانند عطر، مواد بهداشتی و همچنین عرق بدن، درخشش خود را از دست می‌دهد. استفاده‌ی مداوم از قطعات طلا هم باعث کدر شدن و سایش آنها می‌شود. بنابراین لازم است حتما هر چند وقت یک بار تمیز شود تا دوباره درخشش خود را به دست بیاورد. برخی از افراد تصور می‌کنند که با توجه به این ‌که طلا یک نوع فلز مقاوم است، با گذر زمان دچار تغییرات نمی‌شود. فلز طلا با گذر زمان به دلیل تماس با مواد بهداشتی، عرق، عطر و… دچار کدری شده و درخشش خود را از دست می‌دهد. استفاده مداوم از زیورآلات طلا نیز باعث سایش و کدری آن‌ها می‌شود.

بنابراین هر چقدر هم از طلای خود محافظت کنید، زیورآلات شما به ‌مرور دچار تغییرات می‌شود. به ‌همین دلیل لازم است هر چند وقت یک ‌بار نسبت‌ به تمیز کردن طلا اقدام کرده و برای رفع کدری آن‌ها از روش‌های گوناگونی استفاده کنید. اینکه برخی از طلاها سیاه می‌شوند به خاطر وجود فلزات دیگر است. به جز طلای خالص موجود در جواهرات، بقیه آلیاژها با اکسیژن هوا، سولفور و رطوبت وارد واکنش شیمیایی می‌شوند و این باعث می‌شود تا طلای شما بعد از مدتی سیاه و کدر شود. طلای ۲۴ عیار که همان طلای خالص است، بسیار نرم است و نمی‌توان به راحتی از آن مصنوعات ساخت. به همین خاطر، طلای ۲۴ عیار را با فلزات ارزشمند دیگری همچون مس و نقره ترکیب می‌کنند تا به سفتی موردنظر برسد تا بتوان از آن جواهر یا هر مصنوعی از جنس طلا ساخت.

فاکتور طلا و ویژگی های آن
نحوه تمیز کردن طلا و جواهرات

 می‌توانید طلا و جواهرات خود را با این روش‌ها تمیز نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که هنگام تمیز کردن طلا و جواهرات خود از مواد ساینده استفاده نکنید زیرا می توانند به راحتی طلای شما را خراش دهند یا آسیب ببینند. همچنین باید به جای تمیز کردن شدید، از فشار ملایم استفاده کنید، زیرا این کار می تواند منجر به آسیب بیشتر شود، برای تمیز کردن طلای زرد و سفید وجود دارد.

البته توجه داشته باشید که روش تمیز کردن جواهرات دارای سنگ‌های قیمتی کمی متفاوت است. زیرا در ساخت آن‌ها سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی به کار رفته‌اند که دارای بافت حساسی بوده و نمی‌توان آن‌ها را به مواد قلیایی یا اسیدی تمیز کرد. به‌ همین دلیل تمیز کردن طلا نیازمند توجه ویژه بوده و به ‌غیر از روش برق انداختن طلا به وسیله مایع ظرفشویی، باید با احتیاط استفاده شوند. ضمن اینکه برق انداختن طلا در خانه با هر کدام از این روش‌ها قابل انجام است.  

شستن طلا با آب گرم

هر قطعه از طلای شما که نیاز به شستشو دارد را می‌توانید در آب گرم و روان شستشو دهید. یک شستشوی خوب با آبگرم به طلای شما کمک می‌کند که در طولانی‌مدت از آلودگی‌ها دور بماند. برای شستن طلا با آب گرم اطمینان حاصل کنید که آب داغ نباشد. به ‌خصوص اگر زیورآلات شما دارای سنگ‌های قیمتی باشند. همچنین زیورآلات خود را زیر آب با فشار زیاد نگیرید. زیرا این کار باعث جدا شدن نگین‌ها از زیورآلات شما می‌شود.

تمیز کردن طلا با سرکه

توجه داشته باشید که سرکه به‌ خاطر حالت اسیدی خود، باعث خورندگی طلا شده و ما استفاده از آن را برای تمیز کردن طلا به ‌هیچ ‌عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم. اما برای از بردن تیرگی طلا با سرکه یک دستورالعمل عمومی وجود دارد. برای تمیز کردن طلا با سرکه ابتدا ۲ قاشق چای ‌خوری نمک را به نصف لیوان سرکه سفید اضافه کرده و خوب هم بزنید. سپس به مدت چند دقیقه طلا را داخل این محلول قرار دهید و پس ‌از گذشت چند دقیقه طلا را از داخل محلول بیرون کشیده و بررسی کنید که آیا تیرگی‌ها از بین‌ رفته یا خیر. اگر تیرگی‌های طلا از بین رفته بود، آن را با آب ولرم آبکشی کرده و مدتی در فضای اتاق قرار دهید تا خشک شود.

تمیز کردن طلا با جوشاندن در آب

برای استفاده از این روش ابتدا باید بدانید که چه نوع زیورآلاتی را می‌توان در آب جوش انداخت و جوشاند. به‌ همین دلیل استفاده از این روش را برای زیورآلات دارای سنگ‌های قیمتی توصیه نمی‌کنیم.


استفاده از این روش برای زیورآلاتی که دارای سنگ‌هایی هستند که با چسب به طلا چسبانده شده‌اند نیز توصیه نمی‌شود. زیرا آب جوش ممکن است باعث شل شدن چسب آن‌ها شود. برای تمیز کردن طلا با این روش ابتدا باید آب را جوشانده و تمام جواهرات خود را در آن قرار دهید. برای این کار از ظروف نسوز استفاده کرده و هنگامی‌ که منتظر جوشیدن آب هستید، زیورآلات و طلای خود را داخل آن قرار دهید. پس ‌از انجام این مراحل صبر کنید تا آب کم‌کم خنک شود. زمانی که بتوانید دست خود را به‌ راحتی در آب قرار دهید، می‌توانید طلای خود را بیرون بیاورید. پس ‌از آن با یک برس بسیار نرم روی طلا کشیده و آن را کامل تمیز کنید. سپس از یک حوله نرم برای خشک کردن آن استفاده کرده و پس‌از آن، آن را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

شستشو با آب

استفاده از آب شهری برای تمیز کردن طلا بلا مانع است اما شما می توانید از آب کربناته نیز استفاده کنید. کربنات موجود در این آب، چربی را بهتر از بین می برد. همچنین باید توجه داشته باشید که در استفاده از آب جوش احتیاط کنید چرا که طلا هایی که سنگ و جواهرات ظریف دارند ممکن است آسیب ببینند. شما می‌توانید هر نوع تیرگی طلا را به وسیله مایع ظرفشویی از روی طلای خود پاک کنید. توجه داشته باشید که برای تمیز کردن طلا باید از یک مایع ظرفشویی ملایم و فاقد فسفات استفاده کنید. بعد از حدود ۱۵ ثانیه و ترکیب شدن کامل آب و مایع ظرفشویی، طلا را به مدت ۱۵ دقیقه درون محلول بگذارید تا کامل خیس بخورد.

بعد از گذشت حدود ۱۵ دقیقه، هرگونه سیاهی و کثیفی از سطح طلای شما حذف می‌شود. با یک دستمال تمیز روی سطح طلا بکشید تا تیرگی‌های آن جدا شود. مسواک را از روی جاهایی که تیره و کدر شده‌اند، بکشید.

پس ‌از شستشو و تمیز کردن طلا، طلای خود را با یک دستمال نرم و بدون پرز مانند دستمال مخصوص پاک کردن جواهرات یا دستمال عینک، خشک کنید. همچنین پس از آن زیورآلات خود را یک شب تا صبح در معرض هوای آزاد قرار دهید تا به ‌طور کامل خشک شود.

فاکتور طلا و ویژگی های آن
استفاده از آمونیاک

پیش ‌از آموزش روش تمیز کردن طلا با آمونیاک لازم است به این نکته اشاره کنیم که آمونیاک می‌تواند باعث خارش، سوزش و حساس شدن پوست شما شود. بنابراین هنگام کار با آن باید نکات ایمنی را رعایت کرده و حتما از دستکش برای محافظت از دستان خود استفاده کنید. سپس حدود ۲ و نیم میلی‌لیتر یا نصف قاشق چای‌خوری آمونیاک را به محلول خود اضافه کرده و آن را با یک اسفنج هم بزنید. دقت داشته باشید که آمونیاک دارای بوی بسیار تند و زننده بوده و ممکن است باعث ناراحتی شما شود. به‌ همین دلیل بهتر است که این کار را در یک فضای باز مانند بالکن یا کنار پنجره انجام دهید.

اگر امکان انجام این کار در فضای باز برای شما مقدور نیست می‌توانید از ماسک استفاده کنید تا آسیبی به ریه‌های شما وارد نشود.

هنگام انجام این کار دقت کنید که محلول آمونیاک به بیرون از ظرف نپاشد. بعد از ۱۰ ثانیه، طلای خود را به وسیله یک انبر بیرون بیاورید. پس‌ از آن به وسیله یک مسواک بسیار نرم، روی تیرگی و کدری های طلای خود بکشید. دقت داشته باشید که این کار را حتما در بالای ظرف حاوی محلول آمونیاک انجام دهید تا در هنگام تمیز کردن طلا، محلول آمونیاک به بیرون و بر روی سطوح دیگر نپاشد.

یکی از موارد بسیار رایجی که در تمیز کردن طلا کاربرد دارد جوش شیرین است. این ماده قوی حتما در خانه همه شما موجود است و به راحتی می توانید از آن بهره بگیرید. برای تمیز کردن طلا مقداری جوش شیرین را با مقداری مایع ظرفشویی مخلوط کنید. از مخلوط شدن این دو ماده خمیری حاصل می شود که می توانید مقداری از آن را با مسواکی برداشته و بر روی طلای خود بزنید و با مسواک نرم به خوبی طلا را تمیز کنید. بعد از آن که به خوبی تمام قسمت های طلای خود را تمیز کردید آن را در زیر آب ولرم شستشو دهید و سپس با یک حوله نرم به خوبی خشک کنید.

لبه‌های فویل را نیز تا کنید تا به سمت بیرون لبه‌های ظرف برگردد. دقت کنید که سمت براق فویل آلومینیومی شما باید حتماً رو به سمت بالا باشد. نکته دیگری که باید به آن دقت کنید این است که ظرف شیشه‌ای شما باید حتماً از جنس پیرکس باشد. زیرا ظرف باید روی حرارت قرار گیرد و در صورت مقاوم نبودن آن، ظرف می‌شکند.

پس ‌از آن مقداری جوش ‌شیرین را روی سطح آن بپاشید. کاربرد ورقه آلومینیمی در این فرآیند، این است که باعث می‌شود جوش‌ شیرین و آب داغ با یکدیگر واکنش شیمیایی دهند. سپس طلا را به وسیله یک انبر آشپزی یا چنگال برداشته و زیر شیر آب سرد قرار دهید.

شما می‌توانید برای صرفه‌جویی در مصرف آب، یک کاسه را از آب سرد پر کرده و طلای خود را به مدت ۴۵ ثانیه تا یک دقیقه داخل آن بیندازید. پس از شستشو و تمیز کردن طلا می‌توانید آن را به وسیله یک دستمال نرم و بدون پرز، خشک کنید. دقت داشته باشید که این روش تنها برای زیورآلاتی قابل‌ انجام است که دارای سنگ‌های قیمتی نباشند. جوش شیرین به دلیل ماهیت خود می‌تواند به استحکام، بافت و درخشش سنگ‌های زیورآلات شما آسیب جدی وارد کند.

شستشوی طلا با دستگاه اولتراسونیک

اغلب زیورآلات با استفاده از این دستگاه قابل شستشو هستند. اما توصیه می‌کنیم از زیورآلاتی که دارای سنگ‌های قیمتی نرم مانند لاجورد، اوپال و فیروزه یا جواهرات ارگانیک مانند مرجان، مروارید و کهربا هستند و در این دستگاه استفاده نکنید. زیرا خطر آسیب‌دیدگی آن‌ها وجود دارد.

نحوه شستشوی طلا با این دستگاه به این صورت است که با روشن‌ شدن دستگاه، انرژی اولتراسونیک باعث تشکیل شدن و از بین رفتن حباب‌های کوچکی در محلول شوینده می‌شود.

روش تمیز کردن طلا با سرکه سیب

یکی از آسانترین روش‌ها برای تمیز کردن طلا استفاده از سرکه سیب است. تعجب کردید؟ بله قبلاً در مورد سرکه صحبت کردیم ولی تمیزکردن طلا با سرکه سیب یک چیز دیگر است. تمام چیزی که به آن نیاز دارید یک فنجان سرکه سیب است. طلایتان را به مدت ۱۵ دقیقه داخل آن بگذارید. بعد از این مدت طلا را خارج کنید و با یک پارچه نرم بدون پرز آن را جلا دهید مثلاً می توانید. از پارچه جلادهنده عینک طبی استفاده کنید که برای این کار مناسب است. این کار باعث می شود تمام جرم‌ها از بین برود و یک درخشش اضافی هم به کار بدهد

چند وقت یکبار طلا و جواهرات خود را تمیز کنید

فراموش کردن تمیز کردن طلا و جواهرات نه تنها بر ظاهر طلا و جواهرات شما تأثیر می گذارد. بلکه با ایجاد باکتری، این پتانسیل را دارد که بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد. اینکه چند وقت یکبار باید جواهرات خود را تمیز کنید. برای جواهراتی که به صورت روزانه استفاده می کنید. مانند حلقه نامزدی یا جفت گوشواره مورد علاقه خود، باید هر دو هفته یکبار آنها را به آرامی تمیز کنید تا تجمع میکروب ها از بین برود و برای مدت طولانی تری درخشان بماند. توصیه طلاجواهری جلوه این است ماهی یک مرتبه بصورت کلی و هر شش ماه یکبار طلا و جواهرات خود را به طور حرفه ای تمیز کنید.

نکاتی که در هنگام استفاده از طلا باید رعایت کنید!

این نکته بسیار مهم است چراکه چگونگی استفاده از طلا با کثیف شدن و گاهی از بین رفتن آن رابطه ی مستقیم دارد. پس قبل از آنکه طلای شما به مرحله تمیز کردن برسد سعی کنید نکات زیر را رعایت کنید.

  • طلاهای خود را در کنار هم قرار ندهید. چراکه این کار باعث می شود که بر روی آن ها خط و خش ایجاد شود.
  • طلا و زیورآلات به راحتی گرد و خاک را به خود جذب می‌کنند.
  • هنگام استفاده از مواد شوینده سعی کنید طلای خود را در بیاورید چراکه به مرور زمان باعث آسیب و کدر شدن طلای شما می شود.
  • هنگام استفاده ازمواد شوینده قوی که برای پوست دستتان نیز مضر است به هیچ وجه از طلا استفاده نکنید.
  • کلر درون آب استخرهای شنا از دشمنان اصلی طلا و جواهر شماست. بنابراین برای حفظ درخشندگی طلا بهتر است هنگام شنا طلاهای خود را در بیاورید.
  • پس از استفاده از طلاهایتان، آن‌ها را در یک کیسه نرم و ضد لک و یا کیف جواهرات خود قرار دهید. و در جای خشک و بدون رطوبت نگه‌دارید.
  • خوب است بدانید که از فروشگاه‌های طلا و جواهر می‌توانید محلول مخصوص شست‌وشوی جواهرات گران‌قیمت را خریداری کنید.
سخن پایانی

مجموعه طلاجواهری جلوه فرصت مناسبی را فراهم کرده است. تا همراهان جلوه با هر قدرت خریدی و با هر میزان سرمایه و پس‌اندازی بتوانند نسبت به پس انداز و حفاظت از دارایی ها از طریق خرید طلا اقدام نمایند. از دیگر اهداف و برنامه های مجموعه طلاجواهری جلوه ارائه خدمات مشاوره در زمینه نوع و نحوه پس انداز در زمینه طلا می باشد. همراهان و مشتریان عزیز جلوه با همین مشاوره ها می توانند بصورت ماهانه و سالانه مبالغی از سرمایه ریالی خود را به طلا تبدیل کنند. از جمله مزیت‌های پس انداز در زمینه طلا نبود محدودیت زمانی است. در واقع در هر زمان می توان اقدام به خرید طلا یا فروش طلا کرد.

ضروری است در زمان خرید طلا، فروش طلا، خرید طلای کم اجرت، خرید سکه، فروش سکه و سایر مصنوعات مرتبط با طلا از گالری های قابل اعتماد و طلافروشی های دارای مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر اقدام نمود. موضوعی که همواره مورد تاکید رییس اتحادیه طلا و جواهر است. شرکت بنیان آفرینان جلوه(مجموعه طلاجواهری جلوه) به دلیل برخورداری از فرآیند کامل تولید و داشتن همزمان گالری، کارگاه، بنکداری و… بعنوان یکی از معتبرترین برندهای فعال در صنعت طلاسازی و طلافروشی، بهترین پیشنهاد ممکن را برای خرید طلا و حداکثر سازی سود ارائه می نماید. همراهان عزیز جواهری جلوه می توانند جهت بازدید از محصولات متنوع این مجموعه، به گالری و فروشگاه، سایت اینترنتی و سایر شبکه های اجتماعی این مجموعه مراجعه کرده و زیورآلات مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *